Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konkurransetilsynet har i dag orientert TV 2 om at selskapet kan kjøpe C More.

– Konkurransetilsynet har gjennom vår saksbehandling ikke funnet grunnlag for å gripe inn i TV 2s kjøp av C More, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer i en pressemelding.

Dermed tillates fusjonen som ble meldt Konkurransetilsynet 24. februar.

– Vi er naturlig nok fornøyde med at Konkurransetilsynet konkluderer i samsvar med vårt syn. Nå ser vi frem til å samarbeide med aktørene i norsk fotball, og ikke minst med C More, for å integrere dette med TV 2, sier administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2, Olav T. Sandnes.

– Det som er viktig å presisere er at om man skal se betal-kampene fra norsk fotball på tv fra seriestarten 6. april, må man kjøpe abonnement hos C More. Vi trenger tid på å integrere dette mot TV 2, sier Sandnes.

Tilsynet skriver at de i sin saksbehandling hatt utbredt kontakt med blant annet distributører, konkurrenter, Norges Fotballforbund (NFF) og partene selv.

«Konkurransetilsynets beslutning om å legge bort saken er en helthetlig vurdering basert på egne analyser, i tillegg til kontakten med aktørene i markedet», skriver Konkurransetilsynet i pressemeldingen.

Konkurransetilsynet har tidligere vært bekymret for manglende konkurranse om fotballrettighetene.

– Derfor vil vi fortsatt ha fokus på at Fotballforbundet legger til rette for konkurranse om rettighetene ved at flere aktører kan by. Frem til rettighetene lyses ut på nytt, vil det fremdeles være slik at to Tippeliga-kamper i hver runde ligger åpent for alle TV-seerne, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese til konkurransetilsynets nettsider.

Der bekreftes det at NFF har gitt uttrykk for at de vil legge til rette for konkurranse og effektiv forvaltning ved senere salg av medierettighetene til norsk toppfotball.

Vis flere