Renault går inn i klassen for kompakte SUV-er når de snart skal lansere sin Kadjar.
Renault går inn i klassen for kompakte SUV-er når de snart skal lansere sin Kadjar.

Denne kan virkelig sette fart på salget i Norge

Nye Kadjar blir svært viktig for Renault. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De franske bilprodusentene ble tatt på senga da SUV-ene virkelig begynte å ta av i Europa, og har tapt mye salg på det.

Nå begynner det imidlertid å skje ting. Renault floppet stygt med sin satsing på den kompakte SUV-en Koleos (den ble ikke engang tatt inn til Norge). Captur har imidlertid vært en suksess, og nå følger de opp med en storebror som går inn i en sterkt voksende bilklasse.

Qashqai-røtter

Kadjar heter modellen som var et av trekkplasterne på Renault-standen under årets bilutstilling i Genéve.

Med lengde på 4,45 meter sikter den seg inn mot konkurrenter som Mitsubishi ASX, Mini Countryman og ikke minst konsernbror Nissan Qashqai.

Her utnytter også Renault stordriftsfordelene de har gjennom eierskapet til Nissan. Under skallet har nemlig Kadjar mye til felles med Qashqai.

Ingen tvil: Her sikter man seg inn mot målgrupper som har en aktiv livsstil.
Ingen tvil: Her sikter man seg inn mot målgrupper som har en aktiv livsstil.

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbilkupp

Kommer med 4x4

Bilene er bygd på samme plattform og har en rekke deler felles, under skallet.
Men Kadjar er både litt lengre og litt bredere enn Qashqai.

I denne klassen nøyer mange av kundene seg med tohjulstrekk. Men i motsetning til lillebror Captur, kan du få Kadjar også med 4x4. For det norske markedet er det helt klart positivt.

Vi kjenner igjen flere designtrekk fra lillebror Captur i nye Kadjar.
Vi kjenner igjen flere designtrekk fra lillebror Captur i nye Kadjar.

Trenger du egentlig større bil enn dette?

Prøvekjøring i mai

Renaults ambisjon er at denne bilen skal bli den tredje mest solgte i klassen i Europa, etter Qashqai og Volkswagen Tiguan.
Dermed blir dette en svært viktig modell for merket, også fordi marginene er gode på crossovere/SUV-er.

Generelt klarer bilprodusentene å hente ut mellom 10 og 20 prosent mer fortjeneste på disse, enn på de tradisjonelle personbilene.

Norsk presse skal få prøvekjøre Kadjar for første gang i mai, lansering på de første markedene skjer kort tid etter dette.

Slik ser det ut inne i Kadjar, Renault skal tilby den med svært mye utstyr.
Slik ser det ut inne i Kadjar, Renault skal tilby den med svært mye utstyr.

Denne Renaulten var virkelig forut for sin tid

Klikk her for å lese testen av lillebror Captur