Norges dyreste bruktbil er 22 år gammel

Klarer du å gjette prisen på Lamborghinien?

Den er tøffere enn det meste – men
det er jammen prisen på den spesielle Lamborghinien også. Faksimile fra finn.no
Den er tøffere enn det meste – men det er jammen prisen på den spesielle Lamborghinien også. Faksimile fra finn.no

Denne bilen er ikke bare dyr. Den er i tillegg helt rå, byr på en litt spesiell historikk og ikke minst Det er en bil som, til tross for sin lave høyde, vil bli lagt merke til i trafikken. Av flere årsaker.

Lilla metallic er ikke akkurat en dagligdags farge på norske veier. Det er heller ikke en bil med et så dramatisk utseende. Men jeg våger allikevel påstanden om at denne legger du merke til før du ser både farge og design. Denne bilen har nemlig et nesten utenomjordisk lydbilde.

Fikk Lamborghini til 5,5 millioner beslaglagt

Koster nesten 7 millioner

Hos fleste bensinhoder vil hvert eneste kroppshår stå i giv akt, når man hører den nærmest perverse buldringen fra V12-eren, som på akkurat denne bilen kommer  fra et "skreddersydd" eksosanlegg.

Så om du liker oppmerksomhet og har mye penger  - ja, så er det kanskje på tide å oppfylle en drøm?

For den koster altså litt penger. Nærmere bestemt 6.900.030 hardt beskattede norske kroner. Eventuelt svarte eller hvitvaskede sådanne ...

Bilen du blir eier av er altså en Lamborghini Diablo. Her i en svært spesiell SE30 Jota-utgave.

SE 30 ble solgt i et begrenset antall i 1993 for å feire Lamborghinis 30-årsjubileum. Bilen var en lettere og mer brutal versjon av Diablo. Totalt ble kun 150 eksemplarer bygget

Se hele annonsen og alle bildene her:

Ribbet og lett

SE30 hadde svært lite av Diablos standardutstyr, noe som betyr at den ble levert uten radio, klimaanlegg eller lyddemping, og var utstyrt med seter i karbonfiber. Alt dette sørget for at bilen ble 125 kilo lettere enn standardmodellen.

Lamborghini valgte å levere modellen uten VT-utgavens avanserte elektroniske understell eller firehjulstrekk, men bilen fikk et avansert justerbart system kontrollert via en bryter på dashbordet, som kunne justere hardheten på demperne både foran og bak. I tillegg fikk den større bremser – for å få stoppet beistet, men forsatt uten ABS-bremser.(for å spare vekt).

Bilen i denne annonsen er nummer 30 av de 150 som ble bygget. Av disse ble igjen kun 11biler ombygget på fabrikken til "Jota-utgaver". Det er altså en ganske så unik bil vi her snakker om.

Kjører Lamborghini i 336 km/t – så smeller det!

Ikke bare rask, men styggrask...

Første eier er heller ingen ringere enn Guiliano Righini, tidligere president i den italienske Lamborghini-klubben og kjent som en ivrig samler.

Bilens ytelser er på hele 595 hk samt et voldsomt moment på 640 Nm - så bilen går akkurat like bra som den ser ut som.

Hva bilen gjør 0-100 på er vi litt usikre på, men tipper på rett rundt 3,5 sekunder.

Tesla med firehjulstrekk og 700 hk gjør samme øvelsen på 3,1 sekunder. En nye Porsche 911 Turbo bruker 3,2 sekunder. Men denne Diabloen er altså 22 år gammel. Respekt!

Denne bilen er allerede en klassiker og legende. Selger påstår også at denne trolig vi stige i verdi de neste årene og slik sette kan være et bra investeringsobjekt.

Du kan spare mye på å importere drømmebilen

Diablo erstattet et bilikon

Lamborghini Diablo ble produsert mellom 1991 og 2001. Den hadde stor sko å fylle. Den skulle nemlig erstatte en annen legende – nemlig den ikoniske Lamborghini Countach.

Akkurat som Countach var Diablo bakhjulsdreven, og hadde midtmontert motor for optimal vektfordeling. I 1993 kom en oppdatert VT-versjon som også ble tigjengelig med firehjulstrekk.

Slik sett så er denne SE30-en litt "back to basics" med tohjulstrekk. Slik noen mener at ekte sportsbiler skal være.

Hva venter du på? Er det ikke bare å få levert Lotto-kupongen, lade telefonen og vente på en hyggelig oppringing fra Hamar?!

Lamborghini Countach: Noen drømmer blir aldri rimelige