LUFTHANSA: Administerende direktør i Lufthansa, Carsten Spohr, under ettermiddagens pressekonferanse. Foto: AFP Photo / Roberto Pfeil
LUFTHANSA: Administerende direktør i Lufthansa, Carsten Spohr, under ettermiddagens pressekonferanse. Foto: AFP Photo / Roberto Pfeil

Lufthansa-sjefen: – Slik ble piloten stengt ute fra cockpit

Forteller om dramatikken: – De som stod utenfor gjorde alt for å komme seg inn!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi i Lufthansa er fullstendig målløse. Vi er dypt sjokkerte. Jeg var ikke i stand til å forestille meg at situasjonen kunne bli enda verre, sa Lufthansa-sjef Carsten Spohr på en pressekonferanse på flyplassen i Köln i Tyskland torsdag.

Spohr bekreftet at annenpilot Andreas Lubitz etter alt å dømme styrtet flyet med vilje. Han kunne også fortelle at Lubitz hadde bestått eksamener og nødvendige kontroller.

– Annenpiloten bestod alle medisinske tester og var 100 prosent flydyktig, fortalte Spohr.

Han ville ikke spekulere i hvilke motiver annenpiloten kan ha hatt. 150 personer omkom da flyet styrtet i de franske alpene tirsdag formiddag. 144 av disse var passasjerer.

Pansret dørene etter 11.september

Lufthansa-sjefen gikk inn på detaljer om hvordan dørsystemene til cockpiten fungerer.

– Etter terrorangrepet i USA 11.september 2001, ble dørene inn til cockpiten pansret, forklarte han.

Spohr kunne fortelle at de har forskjellige sikkerhetsmekanismer når en person ønsker å komme inn i cockpiten.

LÅS: Dette bildet er tatt på innsiden av en flysimulator, og viser låsesystemet til cockpitdøren på et Airbus A320-fly. Foto: Reuters/Leonhard Foeger
LÅS: Dette bildet er tatt på innsiden av en flysimulator, og viser låsesystemet til cockpitdøren på et Airbus A320-fly. Foto: Reuters/Leonhard Foeger

– Den som sitter inne i flyets cockpit, kan se på en tv-skjerm om det er en kollega eller noen uvedkommende som vil inn. I dette tilfellet har de som stod på utsiden, gjort alt som var mulig for å komme seg gjennom døren, men det var umulig fordi annenpiloten holdt døren igjen.

Det finnes også koder som mannskapet kan bruke for å komme inn i cockpiten, men disse kan visstnok bli overstyrt fra innsiden.

– Gode nok rutiner

Under pressekonferansen fikk den administrerende direktøren i Lufthansa mange spørsmål om kontrollrutinene flyselskapet har knyttet til pilotenes psyke. Spohr svarte at han mener selskapet har gode nok rutiner.

– Pilotene blir må jevnlig inn til medisinsk sjekk. Vi mener vi har god kontroll på pilotenes fysiske og psykiske helse, sier Lufthansa-sjefen.

Spohr sier de ikke har umiddelbare planer om å endre Lufthansas rutiner, men vil ha samtaler med flere aktuelle parter i selskapet. 

Ikke psykisk sjekk

Norske piloter må inn til helsesjekk minst en gang i året for å få beholde flysertifikatet, men de behøver ikke å bli undersøkt av psykolog eller psykiater.

– De årlige undersøkelsene er grundige, standard helsekontroller utført av allmennpraktiserende lege som er godkjent som flylege. Vedkommende skal ha øye for om psyken er påfallende eller ikke. Men det er en grovsjekk og ikke foretatt av en spesialist i psykologi, sier sjeflege Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, til NTB.

(NTB/TV 2)