NYTT FLY: Det var en 737-800 NG av denne typen som fikk problemer 2. juledag 2012. Foto: Hans Olav Nyborg/Norwegian
NYTT FLY: Det var en 737-800 NG av denne typen som fikk problemer 2. juledag 2012. Foto: Hans Olav Nyborg/Norwegian

Norwegian-fly var nær ved å krasje

Is blokkerte høyderoret under innflyvning til Kittilä i Finland, og flyet var nær ved å steile. Utfallet ville mest sannsynlig ha blitt katastrofalt, mener havarikommisjonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hendelsen skjedde 26. desember 2012. En Boeing 737-800 NG fra Norwegian skulle lande i Kittilä i Finland da flyet var nær ved å steile. Steiling innebærer at vingene mister løftet, og flyet vil falle.

Årsaken var at flyets høyderorsystem ikke fungerte som det skulle. Havarikommisjonen har avdekket at avisingsvæske hadde kommet inn i halepartiet og frosset på tre eller fire av styrearmene til flyets to høyderor Power Control Unit (PCU). Disse enhetene fungerte dermed ikke som de skulle.

– Utfallet av en steiling ville mest sannsynlig ha blitt katastrofalt, hovedsakelig fordi høyderorsystemet på det tidspunkt ikke fungerte som normalt, skriver havarikommisjonen i sin rapport.

737-maskinen som vær nær havari fløy første gang i februar 2011 og er dermed topp moderne. Likevel viser det seg at det kommer betydelige mengder væske og fuktighet inn i halepartiet på flyet når det avises før start.

– Undersøkelsen viser væskeinntrengning mot de fire styrearmene på flyets to Power Control Units. Dersom væsken fryser i det trange gapet mellom styrearmene kan dette medføre at Power Control Units blir blokkert. Operasjon av høyderor på Boeing 737 blir dermed hindret, med fare for katastrofalt utfall, heter det i ulykkesrapporten.

Statens havarikommisjon for transport tilrår FAA (amerikanske luftfartsmyndigheter) å påse at Boeing foretar en ny risikovurdering av flytypen Boeing 737 med hensyn til blokkering av høyderorsystem.