Om bare noen dager braker det løs igjen.

Da er vi ferdige med sesongens fjellturer, asfalten har tørket opp og hestehoven blomstrer i grøftekanten. Det er tid for sommerdekk.

Får ofte det man betaler for

Det er med sommerdekk som med mye annet. Du får gjerne det du betaler for. Det er heller ikke til å komme fra at et sett med nye dekk til bilen gjør et betydelig innhugg i privatøkonomien.

Slik sett  kan det være smart å sjekke litt rundt og å innhente tilbud fra flere steder.
Men se deg ikke blind på prisen. Dert finnes dekk som man rett og slett bør styre unna. Kvaliteten varierier nemlig. Ganske mye også.

Hjulskift: Bare 7 prosent av kvinner gjør dette selv

De viktigste kriteriene

Kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at du ikke mister kontrollen over bilen i kritiske manøvrer er de viktigste egenskapene til et sommerdekk.

Derfor er dette de disiplinene som vektlegges høyest når man tester dekkene. Ved første øyekast ser kanskje ikke forskjellen mellom dekkene kritisk stor ut. Men det er den.

Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et fotgjengerfelt er faktisk viktig.

Dette er sommerdekkene som kommer dårligst ut

Vi har sett på dekkene som har havnet helt på jumboplass i årets store sommerdekktest.

Det er de dekkene man kanskje ikke skal kjøpe for å spare noen få hundrelapper. Livet ditt er rett og slett mer verdt.

Dekktesten det her refereres til er et samarbeid mellom norske  Motor,  Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland.

Her tar vi for oss de fem dekkene som kommer dårligst ut i testen:

Derfor må du ikke finne på å bruke sommerdekk nå

Barum Bravuris 3 HM

Tyske Barum Bravuris 3 HM er billigmerket til testvinner Continental. Dette dekket vannplaner ganske tidlig, og har ikke gode egenskaper på tørr asfalt, der det bremser dårlig og gir dårlig kjørefølelse.

Komforten er grei og dekket har lav rullemotstand, og dekket sniker seg med dette inn som det femte dårligste dekket i denne testen.  

Firestone Firehawk TZ300

Firestone Firehawk TZ300 er produsert i Spania og er komfortabelt og støysvakt, men bremser dårlig på våt vei. Bremselengden på tørr asfalt er også dårlig – rett og slett.

Her snakker vi om et dekk med noen gode egenskaper, og noen veldig dårlige egenskaper.  

Goodride Sport SA-37

Kinesiske Goodride (som altså ikke må forveksles med amerikanske Good Year) kommer på delt nest sisteplass, sammen med Nankang.

Dekket gjør det brukbart på bremsetest og vannplaningstester, men det har dårlig sidegrep og upresis styrefølelse, som igjen gir en utrygg kjørefølelse.

Nankang Econex NA-1

Det største problemet hos det taiwanske billigdekket Nankang Econex NA-1 er dårlig sidegrep og dårlig styrefølelse.

Når det gjelder komfort, scorer dekket dårlig også der, bremselengden på våt asfalt er langt i fra god, men dekket gjør det bra i vannplaningstesten.
Dekket kommer på nest siste plass i denne testen

Apollo Alnac 4G

Indiske Apollo Alnac 4G har lengst bremselengde av alle de testede dekkene. Det gir ifølge testerne usikker kjørefølelse og dekket fungerer dårlig på våt asfalt og er langt fra optimalt på tørr asfalt heller.

Dekket er ganske komfortabelt og støysvakt, men det hjelper ikke: Det ender med jumboplass i denne testen.

Tatt med sommerdekk - det ble dyrt