SLETT: Informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop ber deg slette alle mailer som denne, fra «gevinstansvarlige» Laura. Innfelt er ikke Laura, men derimot Kristin Paus fra Coop. Foto: Skjermdump/Coop
SLETT: Informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop ber deg slette alle mailer som denne, fra «gevinstansvarlige» Laura. Innfelt er ikke Laura, men derimot Kristin Paus fra Coop. Foto: Skjermdump/Coop

Se opp for falske Coop-gavekort fra «Laura»

Dagligvaregiganten advarer mot falske gavekort fra Coop og Ica. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere har Coop slått alarm om svindelforsøkene på sine nettsider. Men mailer som skilter med gavekort på hele 10.000 kroner sirkulerer fortsatt.

Fra avsendernavnet «Laura», som kaller seg gevinstansvarlig i Coop, har flere i TV 2 fått en e-post. I teksten er det en lenke du skal klikke på dersom du vil ha gavekortet. Men du må være rask – fristen er bare på tre dager. 

Utløser mer spam

Informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop, sier dagligvaregiganten kan styre seg for svindelen. 

– Jeg har hørt om folk som har klikket seg inn og registrert seg. Det har igjen utløst flere mailer fra aktører som ønsker å selge noe. Men jeg vet ikke helt hva de er ute etter, sier hun.

– Rådet fra oss er ikke å oppgi noen private opplysninger, sier hun.

Har du gått på en svindelmail? Hva skjedde? Tips reporter: asle.bentzen@tv2.no

Usedvanlig godt språk

En ekte svindelmail blir gjerne avslørt av dårlig norsk, men språkføringen i dette eksemplaret er nesten god nok til å passere dersom mottakeren er ukonsentrert. 

Men de pussige lenketekstene, og ikke minst avsendernavnet Laura, er ikke til å ta feil av. 

– Folk må bruke sunn fornuft. Er det rare adresser og lenker, vær på vakt. Alle våre konkurranser ligger på våre nettsider, sier Paus.

Vanskelig å gripe tak i

Hun sier Coops jurister jobber for å nøste opp i hvem som står bak.

– Det er kjedelig, særlig for dem som blir forsøkt lurt. Men vi er en kjent aktør med et godt omdømme. Vi ser at vi kan være en yndet aktør å misbruke, sier Paus.

– Vår juridiske avdeling har ettergått en del, men men det er en vanskelig materie å ta tak i. Selv om man klarer å finne selskapet bak, er det sjelden de svarer på telefon eller andre henvendelser. Vi har fått tak i noen og bedt dem slutte, men da endrer de bare navn og begynner igjen, sier hun.