BMW har kastet seg inn i kampen om flerbruksbil-kundene. Og de gjør det med full tyngde. Nå får du 2-serie Active Tourer med firehjulsdrift. Snart kommer også en forlenget versjon, 2-serie Gran Tourer, som byr på mer plass og syv seter.
BMW har kastet seg inn i kampen om flerbruksbil-kundene. Og de gjør det med full tyngde. Nå får du 2-serie Active Tourer med firehjulsdrift. Snart kommer også en forlenget versjon, 2-serie Gran Tourer, som byr på mer plass og syv seter.

Nå setter den standarden

Viktig nyhet gjør denne bilen enda mer aktuell. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

BMW meldt seg på i kampen om flerbruksbil-kjøperne. Det gjorde de da de lanserte 2-serie Active Tourer i fjor. Det er en bil som på flere måter bryter med hva vi er vant med fra BMW. Den tyske bilprodusenten er jo mest kjent for sportslige kjøreegenskaper og bakhjulsdrift – og så lanserte de en litt rar og høyreist flerbruksbil. Med forhjulstrekk!

Det siste var virkelig kontroversielt blant BMW-entusiastene. Men etter å ha kjørt bilen, tror vi svært få av eierne av en slik bil noen gang vil tenke over at det er forhjulene som står for framdriften. 

Dessuten finnes det nå et alternativ. Du kan få 2-serie Active Tourer med xDrive – som er BMWs betegnelse på firehjulsdrift. Dermed blir dette en av få alternativer i denne klassen, med trekk på alle fire.

BMW tilbyr naturligvis M-pakke også til sin flerbruksbil. Og den får også et hvassere utseendet med denne stylingen på plass.
BMW tilbyr naturligvis M-pakke også til sin flerbruksbil. Og den får også et hvassere utseendet med denne stylingen på plass.

Les også: Brukt flerbruksbil: Ikke alle gode ting er tre

Hvordan er den å kjøre?

Forskjellen på å kjøre denne, kontra modellen med forhjulstrekk, er faktisk ikke så stor. I de aller fleste situasjoner er grepet såpass bra, at 4x4 ikke er påkrevd eller nødvendig. 

Men du kjenner at bilen er stødigere under akselerasjon, særlig om du kjører på litt glatt underlag eller i svinger.

Den er såpass høy og smal, at den vil krenge litt i svingene. Men med det justerbare EDC (Electronic Damper Control)-understellet, kan du kjøre langt mer aktivt med denne, enn de andre bilene i denne klassen. Dette er imidlertid ekstrautstyr.

Dette er klassens mest påkostede interiør. Enkelt og greit.
Dette er klassens mest påkostede interiør. Enkelt og greit.

Finest utenpå eller inni?

Testbilen har fått M-sport-pakke og er dessuten lakkert i Estoril-blå. En BMW-farge som kjennere har et litt spesielt forhold til. Den skiller seg fint ut i mengden av grå, svarte og hvite biler som dominerer ellers.

Head up-displayet er av typen med en skjerm som popper opp av dashbordet. Men den er skarp og fin.
Head up-displayet er av typen med en skjerm som popper opp av dashbordet. Men den er skarp og fin.

Fronten er klassisk BMW – med nyrene i grillen og de karakteristiske LED-lysende. Men det blir litt annerledes enn BMW-er flest, gjennom at den er ganske smal, panseret veldig kort og at den er høy. Den ser litt klumpete og usymmetrisk ut, rett og slett.

Interiøret er uten tvil klassens beste. Ikke bare å se på – men også i bruk. Her har BMW lykkes med noe ingen av de andre har klart i flerbruksbil-segmentet – nemlig å gi premiumfølelse. 

Selv med M-pakken og stilig blåfarge, mener vi at interiøret er det fineste.

Les også: Mye fornuft for lite penger

Går den bra?

220d er betegnelsen som tilsier 190 hk alle andre steder enn i Norge. Her blir imidlertid effekten strupet på mange av modellene, for å tilpasse seg de norske avgiftene. Resultatet er at bilen vi disponerer har 163 hk i stedet.

Det gjør at prisen blir drøyt 15.000 lavere, samtidig som du beholder det samme dreiemomentet på 400 nm. Nettopp dreiemoment gjør at du har et veldig pent kraftoverskudd mesteparten av tiden. Koblet opp mot en åttetrinns automatgirkasse, fungerer dette utmerket.

I kombinasjon med firehjulsdriften gjør dette også at du klokker inn 0-100 km/t på svært respektable 7,9 sekunder. Fulleffektsutgaven klarer samme øvelse på 7,3 sekunder. 

Begge variantene er også raskere enn hovedkonkurrenten Mercedes B-klasse 220CDI 4Matic – med 177 hk. Den trenger 8,3 sekunder til 100 km/t.

Les også: Syv seter - til svært gunstig pris

Testbilen har ikke justerbare bakseter i lengderetningen.
Testbilen har ikke justerbare bakseter i lengderetningen.

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet er ikke så stort som hos de beste i klassen.
Bagasjerommet er ikke så stort som hos de beste i klassen.

På dette området er ikke BMW-en klasseledende. Bagasjerommet er ikke lite, men slett ikke spesielt stort heller. 468 liter lyder de tørre fakta på. Det er litt mindre enn for eksempel B-klasse - på 488.

Du kan få justerbare bakseter på Active Tourer, men hvis disse skyves framover, vil det naturligvis gå på bekostning av benplassen til passasjerene.

Hvis du ikke flytter setene fram, er det imidlertid bra plass til bena. Takhøyden er også god. 

Det mangler ellers bord som kan felles ned for de i baksetet, noe som flere av de andre i klassen har.

Les også: Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Konklusjon:

BMW har lykkes med å tilføre noe nytt til denne bilklassen. Active Tourer er et godt kompromiss mellom underholdende og komfortabel å kjøre. På typisk BMW-vis er heller ikke flerbruksbilen helt uten sportslige ambisjoner.

Den bringer også en god dose premiumfølelse, som inntil nå har vært fraværende. Men husk at en god del av utstyret som skal til for å få den beste følelsen, koster penger. Til dels mye penger.

Spørsmålet er om god tilgang til utstyr, gode kjøreegenskaper og høy opplevd kvalitet er egenskaper som er viktigere enn for eksempel størst plass og mest mulig praktiske løsninger.

Active Tourer er heller ikke ustyrt med mulighet for syv seter. Da må du i tilfelle velge den helt nye Gran Tourer i stedet. Men den koster over 40.000 kroner mer.

Et noe klumpete design er ikke til å unngå, når du skal lage god plass i en kort bil. Litt små vinterfelger bidrar heller ikke til å løfte profilen.
Et noe klumpete design er ikke til å unngå, når du skal lage god plass i en kort bil. Litt små vinterfelger bidrar heller ikke til å løfte profilen.

Les også: Dette er årets viktigste bilnyheter