UKJENT FARVANN: Her er Hurtigruten i kjente norske farvann. Nå ser de østover - mot Russland. Foto: TV 2
UKJENT FARVANN: Her er Hurtigruten i kjente norske farvann. Nå ser de østover - mot Russland. Foto: TV 2

Nå vil Hurtigruten seile til Russland

Neste stopp, Murmansk?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ledelsen i Hurtigruten ASA er storfornøyd med reiselivskonsernets nye eiere, og varsler et overskudd på flere titalls millioner kroner for 2014.

– Ikke siden tidlig på 90-tallet har vi seilt inn overskudd, sier administrerende direktør Daniel Skjeldam i Hurtigruten ASA.

Nå varsler han en enda sterkere satsing på utvikling av nye reiseruter. Deriblant til vår store nabo i øst, Russland. 

– Vi vurderer å utvide explorer-tilbudet der driften av MS Fram har gitt oss mye å bygge videre på. Seilinger inn i russisk farvann, til Kvitsjøen, Murmansk og Franz Josephs Land blir vurdert, sier Skjeldam til TV 2.

Han understreker at slik forholdet til Russland nå, må Hurtigruten vente med å seile inn i russisk farvann.

– Men vi ser store muligheter, også i forhold til de tradisjoner Norge har i disse områdene.

Tjener penger

Hurtigruten er likevel først og fremst «Riksvei 1» langs kysten av Norge, med frakt av passasjerer og gods langs kystbyene. Og selv om fjorårets resultat er bra, er det fremdeles rom for forbedring. 

– I dag har vi et passasjerbelegg på 63 prosent, der altså plass for flere passasjerer om bord på skipene som seiler langs norskekysten. I dag kommer omkring 20 prosent av rederiets inntekter fra statsavtalen. Resten fra salg av reiselivsprodukter. Det er på dette området vi har mer å hente, sier Skjeldam. 

Her berømmet han også konsernets største norske eiere, Trygve Hegnar og Petter Stordalen for det de har bidratt med for å  sikre lønnsom drift.

God refinansiering

Ifølge Skjeldam har Hurtigruten ASA nå gjennomført en vellykket refinansiering.

- Vår nyere historie har ikke vær rosenrød med hensyn til økonomi, med underskudd og tunge finanskostnader.  Nå har vi sluttført en refinansiering, og vi har ikke hatt en bedre finansiell situasjon siden 90-tallet.

– Hurtigruten er et unikt produkt, og vi ønsker ikke å selge produktet for billig eller drive priskrig. Vårt råd til andre aktører i det norske markedet er å ikke selge våre unike produkter for billig. Det finnes et stort og kjøpesterkt marked der ute, sier Skjeldam.

Plassgaranti for lokale

Hurtigruten ASA opplever vekst i antall lokalt reisende passasjerer samt for gods mellom norske havner. Nå opererer man også med plassgaranti for de som reiser fra havn til havn langs kysten.

– Økningen i frakt var i 2014 på 20 prosent, og det er mye. Vi har plass til mer, og mer frakt på kjøl er å foretrekke i forhold til miljøet. Her er vi avhengig av et forutsigbart avgiftsregime. I dag står de enkelte havner fritt til å fastsette avgifter, og det er ikke til å leve med. Skal vi lykkes i å nå de politiske målsetninger om å få ned frakt over fra veg til bane og kjøl, ja da må vi få et sentralt regulert avgiftsregime, sier Skjeldam.

Tilbake til fortiden

MS Lofoten er i dag eldste skip i kystfarten. Skipet ble bygd i 1964, og nå er det oppusset som det var i sine første år.  

– Vi har samlet et mannskap som er dedikert, og som elsker det klassiske skipet de skal seile på. Uniformer og menyer er som de var på 60 tallet, som restaurant og kafe er det. Vi har truffet, og seilasene er nærmest fullbooket, sier Skjeldam til TV2.

Også Hurtigrutens satsing på å servere lokal mat til de reisende langs kysten har vært en suksess som skal utvikles ytterligere.

– Det handler om å etterspørre produkter fra små og lokale produkter. Vi har også åpnet for a la carte-menyer i restaurantene. Våre passasjerer er opptatt av kvalitet, og er villig til å betale for det, sier Skjeldam.