Gitte (48) betalte tusen kroner for TV-fiksing:
Merket ingen forskjell

Gitte betalte 995 kroner for kalibrering, men hva leverer elektrokjeden? 

– Det som er viktig for meg er størrelsen, og det er ikke tull en gang. TV skal være stort, sier Gitte Garvik og ler.

Hjemme på stua i Ålgård har Gitte benket seg foran sin splitter nye 75 tommer TV.

– Og så er det jo selvfølgelig viktig at bildekvaliteten er god. Det er jo kino i stua, sier hun.

Da den gamle TV’en var moden for utskifting fant Gitte og mannen drømme-TV’en hos Lefdal Elektromarked.

– Så kom den på kampanje til 33.300 kroner og da skulle vi bare ut og se. Men det er jo akkurat som å gå og se på hundevalper vet du, den måtte jo bare bli med hjem.

TV’en var dårlig

Hos Lefdal ble de anbefalt å kjøpe kalibrering

– Siden TV’en var så dyr tenkte vi at det måtte vi ha med slik at den skulle bli perfekt.

Men tjenesten til 995 kroner svarte ikke til forventningene.

– Da vi kom hjem og satte TV’en opp så ble jeg veldig lei meg. Den var veldig dårlig og da lurte jeg virkelig på hva vi hadde betalt for.

For hva var det Gitte egentlig skulle fått?

– Kalibrering er å tune TV’en til å gjengi det bildet produsenten av materialet du ser på ønsker du skal se, forteller kalibratør Gorm Sørensen.

– Alle TV’er er egentlig veldig feiljustert fra fabrikk, så da må man kalibrere for å få dem riktig, forklarer han.

JUSTERING: Kalibrering er å tune en skjerm til å gjengi det bildet produsenten av materialet du ser på ønsker at du skal se. FOTO: TV 2 Hjelper deg
JUSTERING: Kalibrering er å tune en skjerm til å gjengi det bildet produsenten av materialet du ser på ønsker at du skal se. FOTO: TV 2 Hjelper deg

Gorm har jobbet som kalibratør i over 10 år.

– For å kalibrere må man være sertifisert. Jeg tviler på at Lefdal sender avgårde 50 stykker på kurs i utlandet for å lære å kalibrere, sier Sørensen.


Kjapp løsning

Hjemme på Ålgård var Gitte misfornøyd.

– Da bestemte jeg meg for å sjekke Lefdals nettside. Der leste jeg at de kommer hjem til deg og setter opp TV’en og fikser alt.

Gitte følte seg så snytt at hun klagde via Lefdals Facebook-side.

– Da fikk jeg svar veldig fort om at jeg skulle få pengene tilbake.
En overraskende kjapp løsning syntes Gitte.

– Jeg fikk jo aldri noe svar på hvorfor. Hvorfor skulle jeg få pengene igjen? Og så lurer jeg jo på hva de har gjort med min TV, sier Gitte.


– Lettjente penger

TV 2 hjelper deg ønsker å hjelpe Gitte med å få svar, og henter inn en kalibratør i Stavanger for å ta en titt på Gittes TV. Anbjørn Kaurstad har 10 års erfaring som kalibratør og er ikke imponert over det han ser.

– Her har de ikke gjort noe, og her på 10 punkt har de heller ikke gjort noe. Så basert på det jeg ser her har de ikke gjort noen kalibrering, konkluderer Kaurstad.

– Jeg føler meg jo lurt, sier Gitte.

– Og jeg lurer på hvor mange som blir lurt. Det er lettjente penger for Lefdal.

Måler skjermkvaliteten

TV 2 hjelper deg møter Lefdal for å høre deres forklaring.

– Hvorfor fikk Gitte tilbake pengene sine da hun klagde på kalibreringen dere i Lefdal gjorde?

– Gitte var ikke fornøyd, meldte det på Facebook og selvfølgelig skal man få pengene igjen når man ikke er fornøyd, sier direktør i Lefdal, Trond Samuelsen.

– Og dere utbetaler pengene med en gang, uten å ha sett på TV'en, hvordan vet dere da at dere har gjort noe feil?

DEFINISJONSSPØRSMÅL: Direktør i Lefdal, Trond Samuelsen, forsvarer selskapets praksis. FOTO: TV 2 Hjelper deg
DEFINISJONSSPØRSMÅL: Direktør i Lefdal, Trond Samuelsen, forsvarer selskapets praksis. FOTO: TV 2 Hjelper deg

– Vi responderte på hennes Facebookmelding hvor hun sa til oss at hun ikke var fornøyd og vi vil at våre kunder skal være fornøyde.

– Så det er bare å klage på en hvilken som helst tjeneste hos Lefdal og så får man pengene igjen?

– Hvis du ikke er fornøyd så skal du ta kontakt med oss slik at vi kan hjelpe deg å bli fornøyd.

– Hvor er deres teknikere sertifisert?

– For å gjøre en klargjøring av TV så må du ha gått gjennom våre egne kurs.

– Hvilket måleutstyr bruker dere?

– Det kan jeg dessverre ikke navnet på, men det kan jeg undersøke.

– Vil dere fortsette å si at dere kalibrerer?

– Vi vil fortsette å tilby klargjøring med de elementene som klargjøring inneholder.

– Men det å justere på lysstyrke er jo ikke en kalibrering?

– Vi definerer det som en kalibrering fordi vi måler skjermkvaliteten, altså vi måler hver skjerm opp imot et anbefalt kvalitetsbilde.

På Ålgård er Gitte lite imponert over Lefdal

– Jeg har fått pengene mine igjen, men jeg er veldig misfornøyd med at Lefdal tilbød meg en tjeneste de ikke leverte!