Tesla vil snart oppdatere sine Model S til å kunne kjøre rundt uten at noen sitter inni. Software-oppdateringen er gratis - og omfatter alle Model S produsert etter september i fjor.
Tesla vil snart oppdatere sine Model S til å kunne kjøre rundt uten at noen sitter inni. Software-oppdateringen er gratis - og omfatter alle Model S produsert etter september i fjor.

Denne bilen kommer når du kaller på den

Dette kommer snart til bilene i Norge også!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når vi skal spå noe om trafikken i framtiden, er bilene nesten alltid selvkjørende, eller flyvende. Begge deler begynner å nærme seg en realitet. Vi har allerede biler som parkerer selv, styrer gir, gass og brems selv, kan skifte fil og kjøre forbi og rette opp igjen om du er i ferd med å kjøre utenfor veimerkingen.

Når alt dette kombineres, begynner vi å komme et langt stykke mot at vi som sjåfører rett og slett er overflødige.

Nå har Tesla tatt et nytt steg videre. Da lar bilen kjøre helt av seg selv, uten hverken sjåfør eller passasjerer. Så kan den komme og hente deg, og parkere, helt selv.

Se video: Her blir Tesla grundig frakjørt

Tesla er langt på veien klare med selvkjørende biler. Men enn så lenge kan de ikke slippes
Tesla er langt på veien klare med selvkjørende biler. Men enn så lenge kan de ikke slippes "løs" på offentlig vei.

Gratis oppdatering

I første omgang kan funkskjonen kun benyttes på privat grunn. Men her kan Tesla Model S kjøre ut og inn av garasjen selv, også i mørket.

Det hele aktiviteres via en App på din smarttelefon.

Dette tilleggsutstyret inngår i en gratis software oppdatering – forutsatt at bilen ble bygget etter september 2014. Disse bilene har den nødvendige formen av hardware, i form av kamera og sensorer, skriver danske Politiken.

Lovendring på vei

Oppdateringen fra Tesla vil sendes ut i løpet av kort tid, og så snart bilen er oppdatert til siste versjon, kan den altså kjøre rundt på egenhånd.

I teoerien kan dessuten en Tesla kjøre rundt førerløs i trafikken også. Her har både Tesla og flere andre bilprodusenter allerede teknikken som trengs. Men fortsatt er det forbudt med selvkjørende biler de fleste steder i verden, takket være en FN-konvensjon fra 1968. Her slås det nemlig fast at en sjåfør til enhver tid skal kunne kontrollere sitt kjøretøy.

Et av svært få unntak for denne regelen er imidlertid Nevada. Derfor har båe Audi, Mercedes, Tesla og Google prøvekjørt selvkjørende biler her.

Dessuten er loven i ferd med å tilpasses mer moderne teknologi. Ifølge Reuters heter det nå: "Bilen kan være selvkjørende, hvis systemet kan avbrytes av føreren".

Foreløpig er ikke den nye formuleringen godkjent i  FN. Men hvis den blir det, åpner det nye dører for hvordan trafikkbildet vil se ut i årene som kommer.

Les også: Ingen selger mer 4x4 enn ...

Tesla unike

Oppdateringen som kommer fra Tesla om ikke så lenge, er altså en av mange. Og akkurat her er den amerikanske elbilprodusenten unik i forhold til resten av bilbransjen.

De legger opp til at bilen får dette via en software-oppdatering som skjer hvor som helst der bilen kan kobles mot strøm og internett - og koster ikke eieren en eneste krone.

Det er bare å sette i gang oppdateringen, og når du står opp neste morgen, kan bilen ha fått en masse nytt utstyr, eller bare noen små endringer som skal gjøre den sikrere å bruke. 

Skulle du ettermontert for eksempel parkeringshjelp eller adaptiv, radarbasert cruisekontroll på en vanlig bil, ville prisen blitt på titusenvis av kroner.

Akkurat nå er utleveringen av Model S Dual Drive, som har firehjulstrekk, i full gang. Verstingversjonen byr på 700 hk - og akselererer fra 0-100 km/t på like over 3 sekunder i det som kalles "Insane mode".

Et system med sensorer, radarer og kamera sørger for at du ikke treffer andre biler eller gjenstander.
Et system med sensorer, radarer og kamera sørger for at du ikke treffer andre biler eller gjenstander.

Les vår første test av Tesla med 4x4 og 700 hk her