VANSKELIG REDNINGSARBEID: Ulykkesstedet er svært vanskelig tilgjengelig, og helikoptre er satt inn i arbeidet for å hente ut omkomne. REUTERS/Jean-Paul Pelissier
VANSKELIG REDNINGSARBEID: Ulykkesstedet er svært vanskelig tilgjengelig, og helikoptre er satt inn i arbeidet for å hente ut omkomne. REUTERS/Jean-Paul Pelissier

Eksperter forstår ikke ulykkesflyets raske nedstigning

Airbus-maskinen fløy stødig i 38.000 fot. Få minutter senere styrtet det i 6800 fots høyde.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det viser data fra nettstedet Flightradar24.

Loggen viser at Germanwings-maskinen nådde en marsjhøyde på 38.000 fot. Fra klokken 09.31 standard tid begynte maskinen å miste høyde. Deretter gikk det raskt mot bakken og styrtet klokken 09.40 i 6800 fots høyde i de franske Alpene.

– Det undrer meg at han bare flyr i 6000 fot. Det kan godt tyde på at det har vært noe med kabintrykket, sier den pensjonerte flykapteinen Hugo Bach til EkstraBladet.

Bach forteller at piloter som flyr i slike fjellrike områder jevnlig trener på å avvike fra den opprinnelige ruten og legge kursen vestover i tilfelle noe uforutsett skulle oppstå. På den måten kommer man inn over flatere terreng.

Erfaren kaptein

Sjefen for flyselskapet Germanwings, Thomas Winkelmann, fortalte på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag at flyet forlot marsjhøyden på en «irregulær» måte og at det krasjet åtte minutter senere.

Flyet var vedlikeholdt i henhold til Lufthansa og Germanwings vedlikeholdsprogram og var gjennom den siste store sjekken sommeren 2013. Kapteinen hadde jobbet ti år hos Lufthansa og Germanwings og hadde mer enn 6000 flytimers erfaring.

Airbus-maskinen tok av fra Düsseldorf klokken 06.48 tirsdag morgen og landet i Barcelona. Klokken 10.01 lokal tid startet det på returflyvningen til Düsseldorf.

Populær flytype

Leder i Norsk flyteknikerorganisasjon, Andreas Sundt, vil ikke spekulere rundt ulykkesårsaken.

– Det blir det veldig vanskelig for meg å si noe om, sier Sundt til TV 2.

Han sier imidlertid at Airbus A320 er et veldig stødig fly. Det var en slik maskin som kaptein Chesley Sullenberger klarte å nødlande på Hudson-elven i New York i januar 2009 etter at en kollisjon med fugler satte begge motorene ut av spill etter avgang.

Ulykkesflyet med registreringsnummer D-AIPX fløy første gang i november 1990 og var dermed over 24 år gammelt. Passasjerfly er imidlertid gjenstand for et meget strengt vedlikeholdsprogram.

– Det er både daglige og ukentlige sjekker og kontroller som gjennomføres etter en viss tid eller et visst antall landinger. Programvaren på datamaskinene oppgraderes, og alt registreres i et vedlikeholdsprogram som vi rapporterer inn til, sier Sundt.

Få siste nytt om ulykken i TV 2s livesenter.

Jakter årsaken

I Toulouse, hvor Airbus-fabrikken ligger, ble det umiddelbart satt ned en krisestab etter ulykken. Eksperter på nettopp denne flytypen er i ferd med å gjøre seg klare til å etterforske og finne årsaken til ulykken. 

Airbus A320 er bygget i rundt 6500 eksemplarer, og første flyvning i rutetrafikk var i 1988.

Germanwings er lavprisselskapet som nettverkselskapet Lufthansa har overført mange av sine europeiske flyruter til, for å konkurrere med de andre lavprisselskapene.

Germanwings ble etablert i 1997. Det har 81 fly i sin flåte, og flyene har en snittalder på 9,2 år.

Flyr for SAS

SAS har 13 fly av denne typen som opererer inn og ut av Danmark. Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier SAS som selskap ikke ønsker å kommentere saken.

Det er fortsatt ingen spekulasjoner om terror som årsak i større franske medier.

Det var svak vind i området da flyet styrtet. 150 mennesker var om bord. Alle antas å være omkommet.