REKLAMELENKER: Skjermdump fra en av de innklagede artiklene til VGs Min Mote. Ved å dra musepekeren over bildene i den originale artikkelen, får man muligheten til å kjøpe produktet i en nettbutikk som eies av den samme eieren som eier VG.
REKLAMELENKER: Skjermdump fra en av de innklagede artiklene til VGs Min Mote. Ved å dra musepekeren over bildene i den originale artikkelen, får man muligheten til å kjøpe produktet i en nettbutikk som eies av den samme eieren som eier VG.

VGs Min Mote felt for lenke til motebutikker

Pressens Faglige Utvalg har slått fast at VGs Min Mote ikke har skilt mellom reklame og redaksjonelt innhold og dermed brutt med pressens Tekstreklameplakat. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ble klart tirsdag formiddag. 

VGs underside Min Mote ble tidligere i år klaget inn for PFU, for å ikke skille tydelig nok mellom redaksjonelt innhold, og reklame og reklamekoblinger.

I artiklene som er klaget inn, omtales ulike produkter som er avbildet i selve teksten.

Bryter med Tekstreklameplakaten

Ved å klikke på en lenke som dukker opp når musepekeren holdes over bildet av produktet, kan leseren føres direkte til en nettbutikk, og kjøpe produktet.

En av butikkene som får eksponering er Sobazaar, som eies av VG-eier Schibsted og Telenor i fellesskap.

Utvalgets sekretariat innstilte på fellelse av Vær Varsom-plakatens (VVP) punkt 2.2 om redaksjonens integritet og troverdighet, 2.6 om å avvise forsøk på å bryte ned skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold og 2.7 om aldri å gi redaksjonelle motytelser for reklame.

Den innstilte også på at Min Mote bryter med Tekstreklameplakaten.

– Etter utvalgets mening framstår den samlede presentasjonen som ikke i tråd med kravet til et klart skille, heter det i uttalelsen.

Mye diskusjon

Pressens Faglige Utvalg møttes tirsdag til nytt møte, der 13 saker skulle ha full behandling. Innklagingen av VGs Min Mote var den sjette i rekken. 

Utvalget felte ikke VG og Min Mote uten diskusjon og dissens. Noen medlemmer av utvalget ønsket ifølge Journalisten en mildere fellelse av VG.

Den som gikk lengst i formildende retning var Alexandra Beverfjord, som til daglig jobber som redaktør i NRK. Hun tok ifølge nettstedet dissens ved at hun kun ønsker å felle VG på Tekstreklameplakaten, og ingen av punktene i Vær Varsom-plakaten.

– Her kommer presseetikken til å bli utfordret i årene som kommer. Det er viktig å ta inn over seg en ny virkelighet. Jeg syns uttalelsen er for strengt formulert, og at den for lite tar inn over seg medieutviklingen, sa Beverfjord under diskusjonen.

Redaktøren mener det at VG får inntekter av salg som er kommet gjennom deres dekning var mest problematisk, og at det som er viktig for fremtiden er at lenker merkes på en tydelig nok måte. 

TV 2 har foreløpig ikke lykkes med å komme i kontakt med Min Mote.