ALENE OG EFFEKTIVT:  En ny undersøkelse blant 14-åringer viser at de ikke må gjøre for mye lekser. I tillegg må leksene gjøres uten hjelp fra andre. Foto: Frank May/Scanpix
ALENE OG EFFEKTIVT:  En ny undersøkelse blant 14-åringer viser at de ikke må gjøre for mye lekser. I tillegg må leksene gjøres uten hjelp fra andre. Foto: Frank May/Scanpix

Så mye tid bør du bruke på lekser 

Slapp av – det er mindre enn du tror. Men du bør ikke spørre om hjelp. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konklusjonen i den spanske studien viser at det aller viktigste er hvordan, heller enn hvor mye.

Resultatene begynner å falle dersom elevene sitter mer enn 70 minutter daglig med lekser. 

Scoret høyere

Studien, er publisert i the American Psychological Association’s Journal of Educational Psychology, har undersøkt 7.725 spanske elver i både offentlig og privat skole. Det er både gutter og jenter, og elevene er rundt 14 år gamle. 

I ulike skjema ble elvene bedt om å svare på hvor lenge de satt med leksene hver dag, og hvem som hjalp dem.

I de tilfellene hvor læreren strengt begrenser mengden på lekser viser undersøkelsen at elevene scoret nesten 50 poeng mer på standardtester. 

Bedre å ikke spør om hjelp

Undersøkelsen viser også at elever som gjorde matteleksen uten å spørre om hjelp fikk 54 poeng mer enn de andre. 

De samme resultatene er gjeldene for naturfag. 

– Resultatene viser at det ikke er viktig med masse lekser. Det som er viktig er at leksene gjøres systematisk og jevnlig, og de gjøres på en selvstendig måte, sier forsker Javier Suarez-Alvarez.