UTRYGT: Det er ikke alle taxi-turer som oppleves som behagelige.  Foto: AFP PHOTO/ERIC PIERMONT
UTRYGT: Det er ikke alle taxi-turer som oppleves som behagelige.  Foto: AFP PHOTO/ERIC PIERMONT

Norske taxikunder føler seg utrygge og blir trakassert

Over halvparten av norske taxikunder har hatt dårlige opplevelser med taxisjåfører, viser en ny undersøkelse fra Forbrukerrådet.  

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du noen gang sittet i en taxi og følt deg utrygg? I så fall er du ikke alene.

I en ny spørreundersøkelse Forbrukerrådet har gjennomført, svarer over halvparten av norske taxikunder at de har hatt én eller flere negative opplevelser med en taxisjåfør. 

– Det vanligste er at sjåføren har problemer med å finne veien. Forbrukere opplever også språkproblemer eller å være uenige med sjåføren om pris. Noen opplever likevel langt mer alvorlige forhold, og det er grunn til uro når folk føler seg utrygge, sier forbrukerdirektør Randi Flesland i en pressemelding tirsdag.

I Oslo er tallene svært høye. Der har så mange som sju av ti opplevd problemer med sjåføren. 

RYSTET: Randi Flesland i Forbrukerrådet er rystet over hva norske forbrukere opplever i taxi. Foto: Forbrukerrådet
RYSTET: Randi Flesland i Forbrukerrådet er rystet over hva norske forbrukere opplever i taxi. Foto: Forbrukerrådet

Trakasseres og trues i taxien

Det er også i Oslo at tallene for de alvorligste hendelsene er høyest.

Undersøkelsen viser at én av ti taxikunder i hovedstaden har blitt utsatt for trakassering, utskjelling, fysiske tilnærminger eller trusler. På landsbasis har fem prosent opplevd slike hendelser. I Oslo oppgir dessuten to prosent at de har opplevd vold eller overfall, skriver undersøkelsen.

– Det gjelder svært få personer, men disse personene har opplevd hendelser av en svært alvorlig karakter, sier Flesland.

– Det er rystende at slikt i det hele tatt kan skje i en taxi.

Vil endre taxibransjen

Forbrukerrådet etterlyser nå en endring av maktstrukturen i taximarkedet. De ønsker å gi mer makt til taxisentralene.

– Noe er grunnleggende galt når sentralene ikke kan gjøre noe med at verken taxieiere eller deres sjåfører bryter reglene. I dag går løyver til enkeltpersoner som får tillatelse til å kjøre taxi nærmest på livstid. Bryter de eller sjåførene reglene, kan sentralene gjøre lite eller ingenting med det, sier Flesland.

Overrasket

Norges Taxiforbund er overrasket over tallene som kommer frem i Forbrukerrådets rapport tirsdag. 

PÅ ALVOR: Styreleder i Norges Taxiforbund, Knut Thomassen, sier de tar tallene på alvor. Foto: Norges Taxiforbund.
PÅ ALVOR: Styreleder i Norges Taxiforbund, Knut Thomassen, sier de tar tallene på alvor. Foto: Norges Taxiforbund.

– Vi har ikke fått klager som samsvarer med et slikt tall. Derfor er det viktig at man er klar over at den største prosentandelen handler om mindre alvorlige hendelser som at sjåføren ikke finner fram, sier Knut Thomassen, styreleder i forbundet, til TV 2. 

Likevel understreker han at de tar resultatene på alvor.

– De prosentene som har opplevd overfall og lignende er selvsagt prosenter for mye, sier han. 

– Ja til videoovervåking

Thomassen forteller at Norges Taxiforbund er enige med Forbrukerrådets forslag om å gi mer makt til taxisentralene. 

– Dette har vi sagt til både den forrige og nåværende regjering. Vi ønsker å gi sentralene mer makt til å velge de beste sjåførene og luke ut de negative elementene, sier han. 

I tillegg nevner styrelederen et annet tiltak for å minske antall ubehagelige opplevelser.

– Vi ønsker gjerne videokamera i drosjene, slik at uønskede hendelser kan dokumenteres og gis til politiet, avslutter han.