Dette er egentlig en av verdens vakreste biler

Nå er spørsmålet om denne kan reddes.

Denne gamle Mercedes-klassikeren kan bli svært verdifull om
noen redder den fra «bilopphøgger-pressa» Foto: ebay
Denne gamle Mercedes-klassikeren kan bli svært verdifull om noen redder den fra «bilopphøgger-pressa» Foto: ebay

Mercedes-Benz 280 SL, eller Pagode som den også kalles, er en eksklusiv, nett og elegant sportsbil fra den gangen bare Mercedes var Mercedes.

Ikke uten grunn har modellen – flere ganger til og med – blitt kåret til verdens vakreste bil, selv om det vel er Jaguar E-type som liksom har den offisielle tittelen.
Pagoden var en etterfølger til Mercedes sin populære SL-serie på 50-tallet. Den ble bygget fra 1962 og fram til 1971, da neste generasjon SL tok over.

Drømmedama dro – bilen ble stående i 30 år

Stablet i hyllene

- Denne bilen er en utmerket kandidat for fullstendig restaurering, står det å lese i annonsen på ebay.

Det var jo en pen og diplomatisk måte å si det på. Ikke minst med tanke på at det er en bilopphugger som sier det...

Jeg mener ikke å være stigmatiserende, men jeg har en liten følelse av at mange kanskje oppfatter nettopp "høggere" som møkkete og litt ufølsomme typer med grove never og bortimot en pervers trang til å knuse biler.

Vel - da har vi i alle fall fått ryddet den myten og misforståelsen av veien en gang for alle.

Nå er nok heller ikke dette et helt vanlig bilopphugger. Se på toppbildet en gang til og legg merke til bilene som er stablet i «hyllene» i bakgrunnen. Ja da – det er Porscher, massevis av Porsche 356, men det får bli en annen historie.

Krever mye jobb og enda flere penger

Men dette er altså etter det vi kan forstå en bilopphugger som også selger biler - og på den måten er villig til å "redde" den eksklusive Mercedesen fra de evige jaktmarker.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Som du allerede har skjønt: Det vil kreve mye jobb og mye penger for at dette eksemplaret – som underveis har mistet både motor og girkasse – tilbake til fordums glans.

Brann?

Interiøret er forresten også borte. Ikke bare det, men det kan også se ut som om det har vært en brann ombord. Bærer ikke dashbord og ratt litt preg av det?

Heldigvis er det veldig mye å få kjøpt til disse bilene. Uheldigvis er prisene helt i øvre enden av skalaen... Men har man tid og penger,  skal det være fullt mulig å lage bil av dette heller begredelige eksemplaret.

Bilen selges til første bud på 14.500 dollar (ca. 120.000 kroner) - eller høyeste bud over. Bilen står i California, på USAs vestkyst.

Slik importerer du drømme veteran-bilen:

Selges for millioner

Skikkelig fint restaurerte biler omsettes for over 200.000 dollar (1,6 millioner) kroner på det internasjonale markedet. Da snakker vi tipp-topp biler med "matching numbers" og som er i perfekt utstillingsstand.

Slik sett har man jo litt å lage bil for her - tross alt, før prosjektet blir håpløst ulønnsomt. 

Bilen fantes som både 230 og 250, i tillegg til 280. Sistnevnte kom først i 1967 og rekkesekseren på 2,8 liter leverte ikke mindre enn 170 hestekrefter og 240 Nm i moment. Det var brutalt mye på slutten av 60-tallet.

Mercedes SL: Nei - det var ikke plass til to slike på et lite sted

Gikk i 200 - på radialdekk!

280-utgaven nådde akkurat magiske 200 km/t i toppfart, mens bensinforbruket var oppgitt til 1,65 l/mil, uten at noen brydde seg nevneverdig om nettopp det. Dette var på den tiden at bensinen var rød, luktet godt og het "Super" ...

SL var også en av de aller første bilene som ble levert med radialdekk som standard.
23.885 eksemplarer av 280 SL ble produsert.

Ganske nøyaktig halvparten av disse fant veien over til USA, akkurat slik som dette eksemplaret har gjort.

Les også: Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!