Først var den gjennom et større oppussingsprosjekt, så ble den parkert på låven i ni år. Men nå er denne Saab Sonetten ute igjen og til salgs. Foto: ebay.
Først var den gjennom et større oppussingsprosjekt, så ble den parkert på låven i ni år. Men nå er denne Saab Sonetten ute igjen og til salgs. Foto: ebay.

Sjelden sportsbil selges for bare noen tusenlapper

Denne har stått på låven i ni år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er kanskje ikke så mange som forbinder Saab med sportsbiler, men den lille svenske bilprodusenten drev også med det.

Deres Sonett var først og fremst en imagebygger. Salget tok aldri av, men bilen var elsket av entusiastene, og skilte seg virkelig ut blant mer fornuftige modeller.

Sonett forsvant i 1974, da den ikke klarte nye amerikanske utslippskrav. Nå har et eksemplar fra et av de siste produksjonsårene dukket opp til salgs på amerikanske ebay.

Forsiktige bud

Vi snakker 1973-modell, et år det for øvrig ble produsert 2300 eksemplarer ved fabrikken utenfor Malmø.

Og selv om bilen virkelig begynner å bli sjelden, står prisen på ingen måte i forhold til det.
Etter at den har ligget ute til salgs i noen dager, har ikke budene komet opp i mer enn rundt 1000 dollar, eller cirka 8000 kroner.

Sonett II: Her har den stått i 15 år

Plukket ned i deler

Så er det heller ikke et strøkent eksemplar vi har med å gjøre her. Selger forteller at bilen har vært eid av en eldre herremann som tydelig har hatt dette som et skikkelig prosjekt.

Bilen har nemlig vært plukket ned i deler, og så lakkert. Interiøret er også tatt ut, og enkelte deler skal mangle. Karosseriet er imidlertid intakt, og motoren starter og går, ifølge selgeren.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Tredje generasjon Saab Sonett debuterte i 1970. Og Saab likte å spille på fly-røttene sine i markedsføringen.
Tredje generasjon Saab Sonett debuterte i 1970. Og Saab likte å spille på fly-røttene sine i markedsføringen.

Av og til dukker det opp et eksemplar i Norge også, se bare her!

Riper og skrammer

Jobben ble gjort for ni år siden og eieren rakk blant annet å kjøpe helt nye dekk til bilen. Så stoppet prosjektet tydeligvis helt opp. Saaben ble parkert på en låve, og der har den stått til nå.

Det betyr naturligvis at det kan være en del skjær i sjøen her, i tillegg til at bilen må monteres ferdig og eventuelt manglende deler må erstattes. Men samtidig trenger det ikke være verre enn at motor og drivverk trenger en sjekk og noen nye væsker.

Selger opplyser at den har fått noen riper og skrammer i lakken under lagringen, kanskje må man også vurdere ny lakk hvis bilen skal bli helt strøken igjen.

De karakteristiske vippelyktene ser ut til å være i orden, men her er det naturligvis viktig å sjekke at mekanismen er intakt.

Prisene vil stige

Selv om linjene er sporty, er det ikke akkurat sportsbilprestasjoner som preger denne bilen. Under panseret finner vi en ganske beskjeden 1,7-liters bensinmotor på 68 hestekrefter.

I dag er dette for lengst blitt en klassiker, og prisene kommer bare til å stige framover. Men hvis ikke noen seriøse budgivere kommer inn og løfter prisen på dette eksemplaret i Arizona kraftig, viser det at det fortatt er mulig å skaffe seg en sjelden Saab-godbit, til bortimot småpenger.

Dette er sportsbilen for deg som har god tid 

Den klassiske Saaben er langt hjemmefra, nærmere bestemt i Arizona, USA. Men kanskje dukker det opp en kjøper fra vår del av verden? Foto: ebay.
Den klassiske Saaben er langt hjemmefra, nærmere bestemt i Arizona, USA. Men kanskje dukker det opp en kjøper fra vår del av verden? Foto: ebay.

Harald sikret seg helt unike biler på auksjon