SOLID OVERSKUDD: Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav Sandnes, legger fram tidenes TV 2-resultat.  Foto: Paul S. Amundsen / NTB scanpix
SOLID OVERSKUDD: Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav Sandnes, legger fram tidenes TV 2-resultat.  Foto: Paul S. Amundsen / NTB scanpix

TV 2 med kjempeoverskudd

Mediehuset TV 2 hadde en omsetning på 3,7 milliarder kroner og et driftsresultat på 719 millioner i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sammenlignet med 2013 økte omsetningen med vel 220 millioner kroner, mens driftsresultatet er mer enn doblet fra 306 millioner.

Det bedrede resultatet skyldes i hovedsak omlegging av pensjonsordningen og avvikling av ytelsespensjonen, skriver TV 2 i en pressemelding. Omleggingen medførte en engangseffekt på 434 millioner kroner i reduserte kostnader.

Nyheter, sport og underholdning

TV 2s underliggende resultat ble forbedret med 11 prosent fra 2013. Underliggende resultat er preget av betydelig satsing på sentrale sportsrettigheter i 2014, samt ytterligere investering i norsk underholdning og 24-timers nyhetsdekning.

– TV 2 lyktes i 2014 med å oppnå store seer-suksesser i arrangementer som OL og fotball-VM, men også med klassiske TV 2-konsepter som Farmen, sier administrerende direktør Olav T. Sandnes.

Hovedkanalen, TV 2, oppnådde en seerandel på 21,3 prosent i 2014, opp fra 18,9 prosent i 2013.

Seks minutter mer tv-titting i 2014

Økningen i seerandelen for alle TV 2s reklamekanaler er på 3,8 prosentpoeng. Vinter-OL, VM i fotball og en sterk høst er de viktigste forklaringene på de økte markedsandelene.

Den generelle TV-seingen i Norge økte med seks minutter per seer i 2014. Noe av fremgangen kan forklares med endret målemetode, men samtidig viser tallene at TV er det sterkeste mediet og at lineært tv fortsatt har svært høy oppslutning. Nordmenn i aldersgruppen 20 – 49 år så i 2014 i gjennomsnitt 155 minutter daglig på tv.

– TV 2 har befestet posisjonen som Norges desidert største TV kanal i den mest aktuelle målgruppen, og er eneste aktør med vekst i kommersielle seerandeler, sier Sandnes.

TV 2 Gruppen eies 100 % av Egmont. TV 2 ble i 2014 ledet av Alf Hildrum som sjefredaktør og administrerende direktør. Olav T. Sandnes tok over ansvaret 5.1.2015.