Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Mercedes går inn i stadig nye segmenter. Nå lanserer de sin luksus-hybrid C350  e.
Mercedes går inn i stadig nye segmenter. Nå lanserer de sin luksus-hybrid C350  e.

Dette er et råskinn – og den er rimelig!

Spennende kombinasjon fra Mercedes. Les testen:

Mercedes presenterte sin C-klasse første gang i 1993. Da som erstatning for 190-serien. I 2014 kom en fjerde generasjon av den kompakte familie-Mercedesen.

En litt mer sporty og friskere utgave etter et par generasjoner som i manges øyne hadde vært litt i overkant trauste.

Som for de fleste andre bilprodusenter er dette med forbruk og utslipp også viktig for Mercedes. De har en strategi på ladbare hybrider og skal innen 2017 ha lansert hele 10 forskjellige modeller med denne framtidsrettede teknologien.

Vi er i solfylte California, nærmere bestemt San Francisco for å kjøre C-klassen med hybrid drivlinje.

Den lille "E-en" i emblemet røper at det dreier seg om en hybrid.
Den lille "E-en" i emblemet røper at det dreier seg om en hybrid.

Hva er dette?

Den nye C-klassen er tidlig ute på området, i form av modellen C350 e – hvor e-en forteller de innvidde at dette er nettopp en hybrid.

Det vi si at bilen har både en bensinmotor, en elmotor og en ladbar batteripakke. Den samlede effekten er på hele 281 hk.

Bilen kommer både som sedan og stasjonsvogn, og prisene starter på henholdsvis 480. 000 og 500.000 kroner

Les vår stortest av Mercedes C-klasse her

I Norge vil nok
stasjonsvogna som koster 20.000 kroner ekstra bli bestselgeren.
I Norge vil nok stasjonsvogna som koster 20.000 kroner ekstra bli bestselgeren.

Hvordan er den å kjøre?

Med 281 tilgjengelige hestekrefter er bilen definitivt morsom å kjøre, selv om den også skal være en miljøbil.

Godt utstyrt og den sedvanlige Mercedes-komforten trekker heller ikke ned. Det ble innledningsvis nevnt at forrige utgave kunne oppfattes som i overkant traust og konservativ. Det er det slutt på med den nye W205, som den kalles internt.

Her er det friskere design utvendig og innvendig. Fast, men komfortabelt understell, og presis styring trekker opp. Fire forskjellige kjøreprogrammer å velge i mellom gjør at du kan tilpasse bilens egenskaper etter både behov og humør.

Samtidig har man forskjellig modus oppå det igjen. Bilen kan derfor brukes som ren helelektrisk sparebøsse i Economy og E-save som via bilens mange avanserte systemer sørger for å vri mest ut av hver eneste kilowatt og til ”horn i panna-modus” Sport+.

Sistnevnte er definitivt ikke spesielt miljøvennlig, men desto mer morsomt. Her brukes strømmen som ekstra "boost" for å få fart på kjerra …

Dette bare for å nevne to av ytterpunktene – det finnes mange løsninger midt i mellom også.

Vi kan i alle fall bekrefte at kombinasjonen komfort og kjøreegenskaper er svært god, der vi cruiser langs den svingete og (etter amerikansk målestokk) smale, legendariske Highway one mellom San Francisco og ned mot Santa Cruz.

Før vi svinger av og tar en svingete etappe oppover i voksen redwood skog.

C-klasse er romslig til
å være så kompakt. Velutstyrt er den også.
C-klasse er romslig til å være så kompakt. Velutstyrt er den også.

Hvordan er plassen?

Den innvendige plassen er stort sett lik en vanlig bensin / diesel C-klasse. Det vil si svært god i forsetene og fullt akseptabel i baksetet.

Unntaket er bagasjerommet.

På grunn av batteripakke og laderemedier har man måttet heve gulvet 5-6 centimeter. Sedan-utgaven får da et volum på 335 liter, mens stasjonsvognutgaven er tilgodesett med noe mer, nærmere bestemt 450 liter. Men da snakker vi liten stasjonsvogn til denne klassen å være.

Ikke bare er hybridutstyret plasskrevende. Det veier også en god del, særlig batteriene. Vektøkningen er på ca. 270 kilo i forhold til tilsvarende bil uten hybriddrift.

Det er ganske mye, særlig med tanke på hvor mye bransjen legger seg i selen for å redusere nettopp vekt. Dette er dog ikke noe spesielt for Mercedes. Det gjelder alle andre hybrider også. 

Mercedes skal overgå konkurrentene 

Gode seter og god plass foran. Bagasjerommet lider litt på grunn av plassen batteriene tar.
Gode seter og god plass foran. Bagasjerommet lider litt på grunn av plassen batteriene tar.

Finest utenpå eller inni?

Det er svært lite eller ikke noe som skiller en hybrid C-klasse og en uten hybrid rent utseendemessing.

Men alle hybrider har ”Avantgarde"-nivå på eksteriøret og med det et litt jålete og luksuriøst uttrykk. Luftfjæring er også standard på hybriden.

Interiøret i nye C-klassen er både pent og luksuriøst. Testbilen er også usedvanlig godt velutstyrt, med blant annet geniale Distronic plus, som er en adaptiv cruisekontroll, kombinert med aktiv styreassistent. Genialt og enkelt i bruk.

Mercedes har fått en del kritikk for sin frittstående og iPhone liknende skjerm, men den fungerer i alle fall utmerket.

Setene er gode. Generell materialkvalitet er høy, og det samme er finishen - akkurat slik man forventer i en Mercedes.

Om den er finest utenpå eller inni? Knepen seier til interiøret, fra meg. Dog med en liten bismak for at man må sette mange - og ikke minst kostbare - kryss på tilbehørlista for å få det slik som i testbilen.

Går den bra?

281 hk fra henholdsvis bensinmotor og elmotor. Det er mer enn nok!
281 hk fra henholdsvis bensinmotor og elmotor. Det er mer enn nok!

Motoren her er en 2-liters bensinturbo som yter 211 hk. I tillegg har den drahjelp av en 60 Kw elmotor. Den samlede effekten er hele 281 hk og hele 600 Nm.

Det gjør bilen, rask, sterk og seig på samme tid. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på bare 5,9 sekunder. Så - ja, den går bra. Skikkelig bra også!

I motsetning av mange andre hybridbil-leverandører har (heldigvis) ikke Mercedes falt for fristelsen til å bruke en trinnløs girkasse, men holdt på sin gode 7-trinns G-Tronic automat. Den gir et hyggelig bidrag til kjøredynamikken. Det virker som om det har vært viktig for Mercedes - miljøaspektet til tross.

Som ren el elbil kan den kjøres maksimalt 41 kilometer på strøm. Vi rekker akkurat over brua man bare må kjøre over her, nemlig Golde Gate på ren el-modus, men tett bytrafikk gjør at det ikke går lang tid før bensinmotoren våkner til liv og må hjelpe til.

De 41 kilometrene er på en god dag med fulle batterier og alt annet enn kuldegrader og snø. Regn med halvparten en gjennomsnittlig norsk mandag i januar...

Forbruket oppgir Mercedes til 0,21 - 0,24 l/mil ved blandet kjøring (målt etter den såkalte VDA-normen). La oss si det slik: Skal man klare dette, kan ikke kjøreturen være for lang. Batteriene må være fullladet, forholdene gunstige og sjåføren IKKE fristet til å bruke alle de iboende 281 hestekreftene...

Se hva Mercedes har funnet på nå

Det virker som om
kjøredynamikken har hatt vel så høy prioritet som miljøegenskapene
Det virker som om kjøredynamikken har hatt vel så høy prioritet som miljøegenskapene

... og hva er konklusjonen?

Mercedes  C 350 e;

  • Motor: 2-liter bensin turbo, 221 hk
  • Elmotor: 60 Kw
  • Batteri: Lithium-ion 6,38 63,8 Kwh
  • Samlet effekt: 281 hk / 600 Nm.
  • 0-100: 5,9 sek. / Toppfart: 250 km/t
  • Oppgitt forbruk: 0,21 -0,24 l/mil (VDA)
  • Bagasjerom: 335 liter
  • Pris fra: 380.000 kroner
  • Pris testbil: Ca 530.000 kroner.

La det være sagt med en gang: Bilen er fin som snus den, med alt du forventer av en Mercedes med tanke på komfort, kjøreegenskaper, utstyr og her også med svært anstendige prestasjoner.

I tillegg er det lite å si på prisen. Hybrider har jo redusert avgift - så den blir hyggelig.

Som vanlig når vi skriver om ladbare hybrider, skulle vi ønsket oss lengre rekkevidde.
Men det er også noe annet som skurrer bitte litt. For jeg og mange andre forbinder hybrider med miljøvennlige biler. Og - ja visst det ser fint ut på papiret med forbruk på rett over 0,2 l/mil og et CO2-utslipp på rundt 50 g/km.

Men jeg skjønner faktisk ikke helt greia med den store motoren, effekten på tett oppunder 300 hk og det sporty oppsettet.

Det innbyr ikke akkurat til miljøkjøring - selv om mulighetene absolutt er der, hvis du har mye småkjøring og lader ved enhver anledning.

Etter min mening ville en mindre og lettere motor  vært  mer på sin plass. Så kunne man gjort batteriene større og heller økt rekkevidden på ren elkjøring.

Sammen med smalere dekk med lavere rullemotstand og et litt mykere oppsett som ikke appellerte like mye til fartsdjevelen" i føreren som denne bilen faktisk gjør.

Det er gromt med mye utstyr. Men alt veier - til dels ganske mye. Slik som for eksempel seter som justeres elektrisk alle retninger. Veier gjør også stereoen fra Burmeister med ørtten høyttalere (tilleggsutstyr) - poenget er at det er faktisk mye å gå på for å kompensere for den økte vekten.

Oppsummert: Bilen er grom, men det kreves viljestyrke for å kjøre miljøvennlig og det er fortsatt mye å gå på om man virkelig mener alvor med miljøgreiene.

Slik den er nå er den en "politisk korrekt" bil i oppkjørselen for den øvre del av middelklassen i California. Litt slik: "Se jeg har kjøpt meg god samvittighet"-greie. Det var kanskje ikke helt tilfeldig at lanseringen ble lagt hit?

Mercedes S-klasse: Er dette verdens beste bil?

Pluss:

  • Kan kjøres som elbil med lave utslipp
  • Luksus og komfort som forventet i Mercedes
  • Hyggelig pris med redusert avgift
  • Effekt og ytelser

Minus: 

  • Kort rekkevidde på eldrift
  • Fortsatt mye å går når det gjelder miljøvennlighet
  • Økt vekt
  • Redusert bagasjerom

 Les også: Mercedes C-klasse: Mye bedre – og mye billigere

Populære klipp fra Broom:

Vis flere