NØDLANDET: Slik så det ene dekket ut etter at SAS-maskinen hadde nødlandet på Gardermoen. Foto: Kennet Johannessen
NØDLANDET: Slik så det ene dekket ut etter at SAS-maskinen hadde nødlandet på Gardermoen. Foto: Kennet Johannessen

SAS-fly nødlandet på Gardermoen med punktert dekk

Flyet fra Alicante til Bergen måtte nødlande i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag ettermiddag var en SAS-maskin på vei til Bergen etter at det tok av fra Alicante klokken 10:50.

Om bord var blant annet 30 personer tilknyttet A-laget til Smørås IL i fotball, spillere og trenere på vei hjem etter en ukes treningsleir.

– Vi satt på stolradene over flyets bakhjul og merket at det ristet godt før vi tok av i Alicante. Da flyet kom opp i fart på rullebanen smalt det skikkelig med voldsomme lyder og vibrasjoner før det kom opp i luften, forteller Kennet Johannessen til TV 2.

Saken stod først omtalt i Bergensavisen.

Da de forberedte seg på å starte nedstigningen til Bergen lufthavn Flesland kom det plutselig en beskjed fra kapteinen at de måtte gå ned på Gardermoen da de hadde indikasjoner på at et av hjulene var punktert.

– De hadde fått rapporter om at det lå rester av et dekk igjen på rullebanen i Alicante. De fløy rundt tårnet slik at de fikk en visuell sjekk av dekkene. Da ble det klart at vi måtte nødlande med et punktert dekk, sier han.

Litt anspent

Flyet gjorde så alle forberedelser på en normal landing, men litt engstelse var det om bord.

– Det er klart at noen var litt anspent, men de fleste så ut til å ta situasjonen med fatning. Dessuten var det etter det jeg kunne se kun voksne blant passasjerene, forteller Johannessen.

Flyet nødlandet så uten problemer.

– Det var den samme ristingen og vibrasjonene som da vi tok av i Spania, men da flyet kom ned i fart takset det til en åpen plass og vi ble fraktet bort i busser. En liten time etter satt vi på et nytt fly som skulle til Bergen, så håndteringen er det ingenting å si på, sier han.

– Var aldri farlig

SAS sier til Bergensavisen BA at de valgte å lande på Gardermoen og bytte fly «da de fikk opplysninger om en mulig punktering».

– Det er to dekk på hver side, og et som var punktert. Det var aldri farlig, og det var en helt vanlig landing, sier pressekontakt i SAS Cathrine Sandegren til BA.