Broom-Benny flyr 24 timer for å teste spennende bilnyhet
Her er rapporten hans, fra California!
Ladbar hybrid er en av de store trendene innenfor bilbransjen akkurat nå. Det handler om biler med både elmotor og bensin/dieselmotor. Batteripakken kan lades fra en hvilken som helst stikkontakt og over korte avstander kan du kjøre bare på strøm.
I praksis to biler i ett: Elbil til småturene, og bensin- eller dieselbil når du skal lenger. Du slipper altså den store skrekken til alle elbilene: Rekkeviddeangsten.
På langtur
De ladbare hybridene har begynt å ta av i Norge, og det vi ser nå er nok bare begynnelsen. Det er nemlig en rekke nye modeller på gang i 2015, og det er ventet at denne biltypen vil ta et solid jafs av totalmarkedet i år.
En av dem som er på vei, er Mercedes C-klasse. Vi fikk prisene på denne for noen uker siden. Like etter kom invitasjonen til den første prøvekjøringen. Ikke i Norge, og ikke på "hjemmebane" hos Mercedes i Tyskland. Nei, her var det snakk om langtur! Nærmere bestemt til San Fransisco. Da snakker vi drøyt 12 timers flytur hver vei, mellomlanding, solid tidsforskjell og gode muligheter for jetlag: Alt for å kjøre bil i snaut to dager.
Var vi klare for det? Gjett om! Bilekspert Benny var den heldige vinneren. Nå har vi sjekket klokka nøye og kommet til at han bør våken der borte i California:
Viktig trend: Tror dette vil ta helt av i år
Oppe i 24 timer
Ring, ring ...
- Hallo, Knut. Nå har jeg ventet på at du skulle ringe!
- Så bra! Og du er altså våken der borte?
- Våken, ja! På vei hit var jeg vel oppe i noe sånt som 24 timer i strekk, og siden har jeg mistet litt følelsen med hva klokka egentlig er. Men det spiller jo ingen rolle. Skal jo straks hjem igjen uansett, og da kan jeg sove på flyet!
Stort og viktig marked
- Men du, aller først: Hvorfor reise så langt for å kjøre en ny bil?
- Det har nok mye å gjøre med at California er et stort og viktig marked for biler som dette. Hybrid- og elbiler står svært sterkt i denne staten. Har knapt sett så mange Toyota Prius, Nissan Leaf og Tesla Model S noe sted, ja bortsett fra hjemme, da.
- De ladbare hybridene er også hotte her borte. Det er nok hovedgrunnen til at Mercedes har lagt verdenslanseringen nettopp hit. Ja, og så skal vi også få se nærmere på en ekte fremtidsbil, den kommer jeg tilbake til senere, forteller Benny.
De har solgt biler for en milliard kroner – før lansering!
Hatt verre dager på jobben!
- Men først Mercedes og ladbar hybrid. De skal lansere hele ti (!) ladbare hybrider til og med 2017, så her vil de komme som perler på snor framover. C-klasse er altså tidlig ute, med 350 e. Det er den jeg er ute og kjører nå.
- Jeg har selvsagt tatt turen over en av verdens mest berømte broer, Golden Gate. Så skal jeg kjøre en tur nedover vakre Highway One. Må innrømme at jeg har hatt verre dager på jobben, selv om flyturen sitter litt i kroppen!
279 hestekrefter
- Hva er førsteinntrykket av bilen?
- Jo, dette er siste nytt i hybrid og den er naturlig nok ladbar. Utvendig er det svært lite –om noe i det hele tatt – som skiller denne fra en C-klasse som går på bensin eller diesel. Forandringene finnes under skallet. Bensinmotoren er, 350-betegnelsen til tross, en firesylindret 2-liters turbo på 211 hestekrefter.
- I tillegg har den elmotor på 60 Kw, mens Mercedes har valgt å koble det hele sammen med en alminnelig sjutrinns automatkasse, og ikke en trinnløs slik som en del av konkurrentene gjør. Batteri og laderemedier er puttet bakover i bilen. Den totale effekten blir på 279 hk og med et moment på hele 600 Nm. Så går den bra også. 0-100 km/t gjøres unna på kjappe 5,9 sekunder!
Disse tøffingene bygges i Drammen
Avansert bil
- Som forventet er bilen svært komfortabel. Jeg synes den er ganske lekker også. Utvendig har e-modellene (altså hybridene) Avantgarde utstyrspakke. Luftfjæring er standard, bilen har fire kjøreprogrammer, Eco, Komfort, Sport og Sport+. I tillegg har den fire forskjellige modus for valg av hybrid-programmer. Alt fra ren elbil – til nesten vanlig bensinbil, men med lading.
- I sum er dette en svært avansert bil. Mercedes ikke vært den mest offensive bilprodusenten på hybrid. Det har sittet litt på gjerdet og sett på hvordan både teknologi og markedet har utviklet seg. Men når de nå kommer, gjør de det på en imponerende solid måte. Her er det ingen ting som skurrer, mener Benny.
600 biler i året
Den ladbare C-klassen har allerede gått i produksjon. Til Norge kommer noen få biler i juni, mens volumet trolig kommer i september.
- Hvorfor det tar såpass lang tid, fikk jeg litt av svaret på ved frokosten i dag. Da spiste jeg sammen med den nederlandske importøren. I Nederland er det hybrid-bonanza, litt slik som vi her med elbiler. De slipper blant annet moms – og selger MYE! Derfor går store deler av den første produksjonen dit. Den norske importøren tror de skal selge minst 600 eksemplarer, hvis de får nok biler til landet. Det kan nok bli en utfordring, når vi vet prisene på denne.
Elbil og 4x4? Nei, det er ikke en Tesla ...
Mye bil for pengene
- Ja, for de er gunstige?
- Det tror jeg vi trygt kan si! Prisene starter på 480.000 kroner for sedan, og 500.000 blank på stasjonsvogna som trolig vil stå for det meste av det norske salget.
- Men som alltid – skal du få skikkelig Mercedes-feeling, må du krysse av i utstyrslista. En normalt, godt utstyrt bil med skinn, panoramatak, oppgradert stereo, adaptiv cruisekontroll etc. havner fort på 150.000 kroner ekstra. Det koster å være kar! Likevel våger jeg påstanden om at dette er veldig mye avansert bil for pengene. Her har konkurrentene all grunn til å se opp, sier Benny.:
Full test kommer
- Men du: Nå må jeg nesten legge på her. Når jeg har reist så langt, gjelder det jo å få testet bil mest mulig, ikke å drive å skravle med deg. Det kan vi jo like godt gjøre på kontoret når jeg er hjemme igjen!
- He he, sant nok. Da må du fortsatt ha det hyggelig der borte!
- Det skal jeg! Og så blir det både full test på ladbar C-klasse og mer om fremtidsbilen til Mercedes - så fort jeg er hjemme igjen, avslutter Benny.
Her kan du lese mer om den ladbare C-klassen
En ladbar hybrid har allerede tatt helt av i Norge, les mer om den her: