BMW 1-serie har blitt en langt tøffere bil etter faceliften - og toppmodellen M 135 er den barskeste varianten.
BMW 1-serie har blitt en langt tøffere bil etter faceliften - og toppmodellen M 135 er den barskeste varianten.

Her er BMWs billigste verstingmodell

Rask, liten og morsom.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke så lenge siden vi kunne vise bildene av den fornyede minstemannen i BMW-familien – nemlig 1-serien.

Dette er BMWs innstegsmodell, og den står  for en betydelig del av salgsvolumet. 1-serie er kanskje ikke så stor, men det er like fullt en svært viktig modell.

Dagens generasjon har fått en del kritikk på grunn av utseendet. Og BMW har tatt dette til etterretning. Faceliften de har gjennomført er den mest omfattende de har gjort noen gang. 

Og resultatet er at 1-eren nå virkelig ser bra ut. Og den nye toppmodellen, M 135i, er også gnistrende rask.

Les også: Test: BMW 1 M Coupe: Denne ødelegger frisyren din

Seks hk ekstra 

Skjønt ytelser og kjøreegenskaper var det ikke noe å utsette på tidligere heller. Det gjenspeiles nok litt i effektøkningen – som må kunne sies å være ytterst forsiktig. Den nye har nemlig fått seks hk mer å rutte med enn dagens modell. Det betyr at den nå kan vise til 326 hk.

Resultatet er at 135i, om du bestiller den med sportsautomat og firehjulsdrift, sprinter ut av lyskrysset i et uhyggelig tempo. 100 km/t på 4,7 sekunder lar seg høre!

Store og mørke felger er på plass, pluss endrerør på hver side. For øvrig har nye 1-serie fått mye større baklykter.
Store og mørke felger er på plass, pluss endrerør på hver side. For øvrig har nye 1-serie fått mye større baklykter.

Priser 

Prisene i Norge er ikke klare enda. Men det blir neppe store forskjeller fra dagens modell. Det vil si at du trolig må ut med like over 700.000 kroner for basisutgaven, uten automatgir og xDrive (firehjulsdrift).

Da er den også noe tregere fra 0-100 km/t – men omtrent 5 sekunder blant er likevel slik at du må holde fast i parykken.

Les også: Dette er Top Gear-sjefens favorittbil

"Billig"

Den prisen høres kanskje ikke ut som et kupp, sånn i utgangspunktet. Den dyreste modellen, med fem dører, automat og xDrive, vil koste nærmere 800.000 kroner.

Men husk at det er ganske rå ytelser vi snakker om her. 135i xDrive er jo tross alt bare noen tiendedeler tregere enn storebror BMW M5, som dessuten ikke leveres firehjulsdrift. Da er jo under halv pris plutselig rene gi bort-prisen!

Den er også billigere, om enn også noe tregere, enn konkurrentene Mercedes A 45 AMG og Audi S3. 

Matt alu både i frontspoileren og på speilhusene er detaljer som bidrar til å avsløre at det er snakk om en M 135i.
Matt alu både i frontspoileren og på speilhusene er detaljer som bidrar til å avsløre at det er snakk om en M 135i.

Kommer mer ...

Men det kommer kanskje en enda råere variant etterhvert. Et nytt og fullverdig medlem i M-familien. Det er nemlig vanskelig å forestille seg at BMW vil se seg slått av begge de to tyske konkurrentene når det kommer til yelser og effekt.

1 M Coupe har for eksempel 340 hk. Coupevarianten av 1-serien har nå fått navnet 2-serie. Men vi tipper at det vil komme en ny 1 M – og vi er ganske sikre på at den vil nærme seg, kanskje sågar overgå, både A 45 AMG og S3 når det kommer til antall hestekrefter. 

Les også: Test BMW 116i: Hva skal man med diesel?

Miljøet ...

Til slutt skal vi driste oss til å ta opp noe så "kjedelig" som forbruk og utslipp. Dagene da slikt var tabu å snakke om når en diskuterte sportsbiler, er forbi for lengst.

Nå skal det ikke lenger bare gå som olja lyn, det skal gjøre det SAMTIDIG som regnskogen blir reddet, isbreene vokser og luften i de store byene blir som den pureste fjelluft.

135i leverer på dette området også. Blandet forbruket er så lavt som 0,78 l/mil. Men da kjører du ikke slik denne bilen er laget for å kjøres. Bare så det er sagt ...

Innvendig er det ikke gjort så store endringer, sammenlignet med dagens modell. Men her var det heller ikke nødvendig å ta de helt store grepene.
Innvendig er det ikke gjort så store endringer, sammenlignet med dagens modell. Men her var det heller ikke nødvendig å ta de helt store grepene.

Les testen av bilen som kan skremme både bilister og fotgjengere