Årsavgiften forfaller 20. mars. Betaler du én dag over fristen, blir det gebyr!
Årsavgiften forfaller 20. mars. Betaler du én dag over fristen, blir det gebyr!

I dag er det siste frist for å betale

Hvis ikke kan det bli dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

20. mars er en liten merkedag for alle bileiere - da skal nemlig den årlige avgiften til staten betales. Og det er ikke småpenger det er snakk om.

Totalt skal det kreves inn over ti milliarder kroner. Satsen for 2014 er 3.060 kroner, og 3.565  kroner for dieselbiler uten partikkelfilter.

For motorsykler er årsavgiften 1.875 kroner. De som har elbil, veteranbil, moped, traktor eller taxi slipper adskillig rimeligere unna. Her er beløpet 435 kroner.

En dag for sent?

Og er du for sent ute, og betaler for eksempel 21. mars, får du et tilleggsgebyr på 250 kroner, hvis du har bil eller motorsykkel.

Gebyret er forresten differensiert i forhold til selve årsavgiften. De som "slipper unna" med 435 kroner i årsavgift, har også lavere sats for tilleggsavgiften. For dem er denne på 50 kroner. 

LES OGSÅ: Her bor de som ikke betaler årsavgiften

Hvem skal betale?

Men hvis man har solgt bilen siden nyttår – hvem er det egentlig som er ansvarlig for å betale da?

Er det du som var eier av bilen da rakettene smalt? Eller er det den nye eieren, vedkommende som faktisk kjører bilen nå?

Systemet fungerer slik at det er  den som sto som bileier ved årsskiftet som får kravet om årsavgift tilsendt. I tillegg er eier ansvarlig for å betale årsavgiften innen fristen 20. mars, uavhengig av om man har fått tilsendt giro eller ikke.

– Helt unødvendig

– Dette med hvem som skal betale årsavgiften på biler som er solgt er et tilbakevendende problem, forteller Benny Christensen, Brooms egen bilekspert.

– Nesten 400.000 brukte biler skifter eier i Norge hvert år. Det vil si at omtrent 100.000 av disse berøres av årsavgift-problematikken, men det er helt unødvendig, mener Benny.

Elbilene har fordeler her også – men hvor lenge?

Få det med i kontrakten


– For meg er det mest logisk at ny eier, som faktisk skal kjøre og bruke bilen i det kommende året, betaler for årsavgiften. Men det er ikke noe regelverk, eller lover rundt dette. Her må kjøper og selger bli enige seg imellom.

– Så dette handler bitte litt om planlegging, mye om kommunikasjon mellom partene, og ikke minst er det svært viktig å få dette med i kjøpekontrakten.

– Det er ikke vanskelig og da har man det svart på hvitt. Da unngås all tvil, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Dette kan være en skikkelig bruktbilfelle