Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mazda 6 hilste vi på første gang i 2002. Bilen var en direkte etterfølger til suksessmodellen 626.

På verdensbasis er bilen et blinkskudd for Mazda og solgte 1 millioner eksemplarer fortere enn noen annen Mazda-modell hadde klart.

Til tross for sterkt fokus på linjelekkert design og en bortimot legendarisk driftssikkerhet, har liksom ikke modellen «tatt helt av» her hjemme.

Tredje generasjon av familiebilen kom i 2013. En bil Mazda hadde store forhåpninger for. Igjen med et litt vågalt design med sveipende linjer som spydspiss, i tillegg til de tradisjonelle Mazda-verdiene.

Status ble 720 solgte biler i fjor. 80 prosent av disse var stasjonsvogn-utgaven.

Nå også med firehjulstrekk, men kun på stasjonsvognutgaven.
Nå også med firehjulstrekk, men kun på stasjonsvognutgaven.

Hva er dette?

Til tross for at dagens 6 ikke er mer enn et par år gammel, har Mazda sett det nødvendig å gi bilen en oppgradering.

Samtidig kommer den også i en norsk favoritt-utgave: Nemlig diesel, firehjulstrekk, automatgir og stasjonsvogn.

Vi tester topputgaven Optium med 175 hk, og automatgir og som på Mazda-vis har det aller, aller meste av utstyr som standard. 448.500 kroner lyder prisen på da.

Designkommentar: Mazdas designspråk Kodo

Medfirehjulstrekk kan man bekymre seg litt mindre for vær og føre.
Med firehjulstrekk kan man bekymre seg litt mindre for vær og føre.

Hvordan er den å kjøre?

Vi merker fort at interiøret har fått en ny og mer moderne layout.

Noe som Mazda har fått en del kundeklager på er hjulstøy.

Nå har japanske ingeniører testet bilen i Norge (!) på grov norsk asfalt og problemet er langt på vei løst. Den har blitt mye stillere. Styringen er lett og presis og fjæringen fast, men komfortabel.

Vi kjører bilen på rikelig med kram nysnø og kan bare bekrefte firehjulstrekkens fortreffelighet. Med denne kommer du garantert fram til hytta i påsken.

Hvordan er plassen?

I og med at endringene ikke går på selve grunnkonstruksjonen, er plassen som tidligere. Det vil si god, både i for- og bakseter.

Bagasjeplassen er på romslige 522 liter, men kan økes til hele 1645 liter om du slår ned setene. Firehjulstrekksystemet stjeler ikke noe av plassen her. 

Mazda RX-8: Den er som et Kinderegg

Interiørethar fått en kraftig "makeover" og bilen går også mye stillere enntidligere
Interiøret har fått en kraftig "makeover" og bilen går også mye stillere enn tidligere

Finest utenpå eller inni?

Ettersom oppgraderingen på Mazda 6 er liten utvendig, men betydelig innvendig, så er det kanskje ikke noen bombe at vi lar seieren gå til interiøret i denne øvelsen.

Når man ser ny og gammel Mazda 6, er endringene tydelige. Bilen har definitivt blitt justert i riktig retning utvendig også – og fremstår som penere enn noen gang.

Ny,større og bedre skjerm og ny plassering høyere opp på dashbordet er en av mangenyheter innvendig.
Ny, større og bedre skjerm og ny plassering høyere opp på dashbordet er en av mange nyheter innvendig.

Men det er altså det innvendige som har blitt prioritert denne gangen. Nye, bedre materialer, større og bedre infotainmentskjerm som har blitt flyttet oppover, ny midtkonsoll, elektrisk parkeringsbrems og ikke minst nytt tilgjengelig sikkerhetsutstyr har gitt 6-eren et tiltrengt løft.

Nå er den igjen der den bør og må være i dette tøffe segmentet.

Går den bra?

Med 175 hk og hele 420 Nm tilgjengelig, er absolutt ikke dette noen sinke i trafikken, men heller ingen racerbil.

Fra stillestående til 100 km/t bruker den 9,1 sekunder, mens toppfarten er 209 km/t.

Forbruket er oppgitt til svært hyggelige 0,54 l/mil ved blandet kjøring. Det er bra med tanke på at bilen har både sterk motor, firehjulstrekk og automatgir. 

Motoren oppleves som sterk og seig. Man har alltid et kraftoverskudd og ta av. 175 hesteren leveres kun med automatgir. Girkassa girer presist og fint, men er altså rettet mer mot det komfortable enn det rent sporty. Det passer bilen godt.

Lange,elegante og sveipende linjer preger Mazda 6, som er en pen og fornuftig bil.
Lange, elegante og sveipende linjer preger Mazda 6, som er en pen og fornuftig bil.

Det er nok nettopp denne kombinasjonen mange nordmenn kommer til å velge. Det er et godt valg.

Les vår test av suksessmodellen Mazda CX-5 her: 

Mazda 6 AWD

  • Motor:4-syl. 2,2-l turbodiesel
  • Effekt: 175 hk
  • Dreiemoment:420 Nm 
  • Egenvekt m/fører: 1560 kg
  • Tillatt totalvekt: 2150 kg
  • Bagasjerom: 522 / 1648 liter 
  • 0-100 km/t: 9,1 sek.
  • Toppfart: 209 km/t
  • Forbruk: 0,54 l/mil 
  • Pris fra: 375.500,-
  • Pris testbil: 448.500,-

 

... Og hva er konklusjonen?

Mazda 6 var allerede en fin bil. Nå har den fått de nødvendige oppdateringene for ikke å bli akterutseilt av biler som VW Passat og Ford Mondeo – som er helt nye av året.

Kombinasjonen med mer utstyr, bedre interiør, redusert støy og ikke minst firehjulstrekk bør tilsi at du også tar med denne i vurderingen om du tenker på en av de nevnte konkurrentene.

Pluss:

  • Driftsikkerhet
  • Det meste av utstyr som standard
  • Nå med firehjulstrekk

Minus:

  • Har de siste årene levd litt i skyggen av sterke konkurrenter
  • samt i skyggen av familiemedlemmet CX-5
  • Mangler litt på status og image

Det man også bør ta med i betraktingen er at Mazdaen er fullutstyrt om du velger Optimum-utgaven. Hos en en del av konkurrentene må man plusse på nesten i det uendelige for å får en godt utstyrt bil. Velger du Mazda 6 Optimum så slipper du det. 

En allerede god, men kanskje litt undervurdert bil har nemlig blitt veldig mye bedre. Dette er fornuft og eleganse til en svært konkurransedyktig pris. 

Brukt Mazda 6:  – Dette kan være et smart bruktkjøp

 

 

Mazda 6 AWD takler nå is, snø og slaps på en enda bedre måte takket være  firehjulstrekk.
Mazda 6 AWD takler nå is, snø og slaps på en enda bedre måte takket være  firehjulstrekk.