Proteinpulver kan gjøre deg feit

Professor: – Proteinet kan bli til sukker eller fett.

Salget av proteinpulver ser ikke ut til å noen ende ta. Årlig bruker nordmenn flere millioner på akkurat dette, ofte i håp om å få større muskler og bedre utbytte av treningen.

Men klarer kroppen å brukte det ekstra proteinpulveret, som mange tar i tillegg til vanlig mat, til akkurat muskler?

I samarbeid med en ernæringsklasse på Universitetet i Oslo (UiO) har Matkontrollen – som sendes torsdag klokken 20.00 på TV 2 – sjekket ut dette.

Samle urin

Over en periode på to uker har 25 ernæringsstudenter gjennomført et proteinforsøk i to deler. I første del skal studentene bare spise vanlig mat, og i den neste skal de i tillegg spise proteinpulver.

Om det ekstra proteinet ikke ble brukt til muskler, ville studentene få en høyere andel av nitrogen i urinen i den andre perioden. Studenten måtte også samle urin i begge periodene.

Men for å kunne sjekke om det ble mer nitrogen i urinen i den andre perioden, måtte studentene kostholdsregistrere alt de fikk i seg i de to periodene. Fordi man får i seg protein gjennom maten man spiser også.

Hva er et protein?

Et protein er satt sammen av mange aminosyrer. En aminosyre er et stoff som inneholder nitrogen. Dersom aminosyren ikke inneholder nitrogen på en riktig måte kan ikke aminosyren brukes til å lage protein.

– Det finnes veldig nøyaktige tabeller over hva de ulike matvarene inneholder av protein. Det betyr at du med stor nøyaktighet kan måle hvor mye nitrogen du har spist, og da kan du lett sammenligne dette med hvor mye nitrogen du skiller ut, forteller Bjørn Skålhegg, professor i molekylær ernæring ved Universitet i Oslo.

Kan legge på seg

Etter 14 dager viser resultatene at 24 av 25 studenter hadde et høyere nivå av nitrogen i urinen i den andre perioden enn de hadde i den første perioden.

– Proteinet som studentene har spist ekstra i andre periode, har ikke blitt brukt til muskelbygging, slik som mange tror når de spiser litt ekstra protein. Proteinet har rett og slett blitt ødelagt, og resten av det har blitt tisset ut som nitrogen, forklarer Skålhegg.

Gjennomføring av forsøket:

  • I løpet av 14 dager var det to forsøksperioder på 4 dager
  • I første periode åt studentene s sjokolade og i den andre perioden å tok de proteinpulver. Dette for å ha lik mengde med energi inn i begge de to periodene.
  • Studentene kostholdsregistrerte alt de åt i disse to periodene, for å kunne regne ut nitrogeninntaket deres i ettertid.
  • All urinen ble samlet i fire dager sammenhengene under de to forsøksperiodene, bortsett fra den første morgenurinen på de to forsøksperiodene sin startdag.
  • Etter 14 dager ble de to urinprøvene fra de to periodene analysert ved analysemetoden Kjeldahl, og nitrogennivået fra de to periodene ble sammenlignet.

Så i stedet for muskler har proteinet blitt gjort om til andre stoffer i kroppen.

– Det kan ha blitt til sukker eller fett. Og de som spiste veldig masse protein kan da legge på seg ganske masse om de spiser for mye, sier Skålhegg.

Skålhegg mener at det at de ekstra proteinene ikke har blitt nyttiggjort i dette tilfelle, ikke er unikt.

– Det her er jo unge mennesker, de er de beste på å bruke protein. Så dette resultatet vil gjelde for veldig mange av befolkningen vår.

Spis vanlig mat

– Det som avgjør om man får en ekstra effekt av proteinpulver i tillegg til kosten, er først og fremst om kosten i utgangspunktet er god nok. Har man et godt kosthold der man får i seg nok protein og har gode proteinkilder, så ser det ut som om det er veldig lite å hente på å spise ekstra proteinpulver, sier Truls Raastad, professor i idrettsfysiologi ved Norges idrettshøyskole.

Raastad sier at det er i hovedsak toppidrettsutøvere som kan ha utbytte av proteinpulver.

– Vi har noen toppidrettsutøvere som trener mye mer enn vanlige mosjonister, og de kan ha problemer med å få fylt opp raskt nok etter en treningsøkt. I alle fall om de har to-tre økter om dagen. Det vi ser da er at man kan klare å fylle på med vanlig mat da også, men det noen utøvere velger – fordi det av praktiske grunner er enkelt – er å ha noen restitusjonsmåltider som er tilnærmet proteinpulver. Men i utgangspunktet kan man få samme effekten ved å planlegge måltidene, forklarer Raastad.

Matkontrollen sendes på TV 2 torsdag klokken 20.00.

Vis flere