Fersk rapport: - Ikke rør elbilfordelene nå
I vår står slaget om elbilene.
I det såkalte klimaforliket, ble norske politikere enige om å gi elbilene en rekke fordeler som skal gjelde ut 2017, eller når det blir 50.000 elbiler på norske veier.
Dette ble gjort for å gi nødvendig langsiktighet rundt satsingen på elbil. Opprinnelig var 2017 det mest interessante her, for noen år tilbake trodde svært få at antallet elbiler skulle bli så høyt som 50.000 før vi kom dit.
Skattelette?
Men det skulle vise seg å være feil. Særlig de siste to årene, har elbilsalget tatt helt av. Norge når snart det magiske tallet på 50.000 registrerte elbiler.
Samtidig har skeptikerne kommet på banen med påstander om at null moms og avgift på elbil i praksis er skattelette for de aller rikeste, de som gjerne har en elbil som bil nummer to eller tre. Tendenser til kø i kollektivfeltet har også stilt spørsmålstegn med hvor lenge elbilene får bruke dette.
Les mer: Elbiler er skattelette for de aller rikeste
- Ikke ødelegge egen suksess
Denne våren står slaget om elbilfordelene og bilavgiftene.
En fersk rapport Oslo Economics har utarbeidet for NAF, konkluderer med at det er for tidlig å avvikle elbilfordelene.
– Nå må politikerne ha is i magen og ikke ødelegge sin egen suksess. Trekkes kontakten ut nå, vil elbilpolitikken de siste årene være forgjeves, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbil-suksessen har fått en storebror
- Norge er viktig
Avgiftsfritak og andre fordeler har vært avgjørende for at Norge er et foregangsland når det gjelder elbil. Selv om salget har vært formidabelt, er det viktig å huske på at det snart er 50.000 elbiler blant landets om lag 2,5 millioner personbiler.
Det er fremdeles slik at produksjonskostnadene er høye og usikkerheten både til elbilenes restverdi og batteriteknologi er stor.
- Norge er et viktig marked for å drive frem utviklingen både innen batteriteknologi og økt elbilproduksjon, sier Skjøstad, i en pressemelding.
Kan gi store utslag
– Rapporten vi har fått utarbeidet er tydelig på at det er alt for tidlig å sidestille elbilene med fossile biler nå, fortsetter han.
Rapporten gir ikke svar på når markedet for elbil er selvgående, men den er tydelig på at det er avgjørende at myndighetene følger markedet nøye. Det er avgjørende at nedtrappingen av elbilfordelene vurderes i lys av både utviklingen i produksjonskostnader, den teknologiske utviklingen av batterier, elbilenes restverdi og elbilenes egenskaper så som rekkevidde, størrelse, utvalg og design. Selv små politiske endringer kan gi store utslag.
- Konkurransetilsynet er det organet som bør ha ansvar for å overvåke elbilmarkedet. Vi kan først ta diskusjonen om hvorvidt elbilfordeler skal avvikles når vi har en god bredde av biler på markedet og forbrukernes risiko er minimal, avslutter Stig Skjøstad i NAF.