Terje Larsen oppfordrer advarer mot å kysse for lenge på "Kiss and goodbye"-feltet. Selv må han betale dyrt for å ha satt bilen sin her i ett minutt. Foto: Anders Bergundhaugen, Avisa Nordland/Amedia.
Terje Larsen oppfordrer advarer mot å kysse for lenge på "Kiss and goodbye"-feltet. Selv må han betale dyrt for å ha satt bilen sin her i ett minutt. Foto: Anders Bergundhaugen, Avisa Nordland/Amedia.

Ett minutt var nok – Terje fikk P-bot

Og her var det heller ikke skiltet parkering forbudt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Terje Larsen skulle bare inn og levere en del til en kaffemaskin på Narvesen-kiosken inne på Bodø Lufthavn.

Han parkerte på «Kiss and goodbye»-feltet, og løp inn. Ifølge Larsen brukte han knapt ett minutt på ærendet.

- Da jeg kom ut var Europarks representant på vei bort fra stedet. Den gule lappen lå allerede på frontruten, forteller Larsen, til Avisa Nordland.

- Følger med i vinduet

Av boten framgår det at Larsen har gjort seg skyldig i å stå feilparkert i tidsrommet 9.25 til 9.26 onsdag 25. februar.

- Jeg har et servicebilskilt stående framme i bilen med tanke på slike kjappe ærender. Om vakten har sett det har han i alle fall ikke tatt hensyn til det, sier Larsen.

Han påpeker også at det ikke er skiltet parkering forbudt på området, som i utgangspunktet er ment for sjåfører som skal slippe av eller plukke opp flypassasjerer.

Larsen forsøkte å snakke med parkeringsvakten, uten at det hjalp.

- Boten var allerede inne i systemet, og kunne ikke endres. Han viste til at Avinors folk følger med i vinduene ut mot parkeringsplassen, og at det ville bli reaksjoner dersom han ikke gjorde jobben sin, forteller han.

Avslag på klagen

Larsen mente på sin side at vakten var vel ivrig i tjenesten. Han fikk imidlertid ikke medhold i klagen han sendte til Europark.

- Avslaget kom 13. mars, i form av et standardformular uten signatur fra noen saksbehandler. De trykker vel bare på en knapp, antar Larsen, som ikke akter å ta saken videre.

- Nei. Jeg kunne vel sendt den til parkeringsklagenemda, men har ingen tro på det, sier Larsen.

Det han har gjort, er å forsøke å snakke med Avinor.

- Der reagerte man på at boten ble skrevet ut på så kort tid, hevder Larsen.

- De skulle se nærmere på saken, og vi har en dialog på det, fortsetter han.

Oppfordrer til boikott

I jobben har Larsen opplevd noen utfordringer med parkering. I enkelte tilfeller har han opplevd at det nytter å ta kontakt for å forklare saken.

- En gang parkerte jeg på en busslomme før jeg ilte inn til en vannlekkasje på et av byens hoteller. Jeg hadde satt bilen slik at den skulle være minst mulig til hinder for trafikken. Da jeg kom ut hadde jeg fått bot, men da jeg møtte opp hos Parkeringsenheten til Bodø kommune og forklarte hvorfor jeg hadde parkert som jeg hadde, fikk jeg høre at jeg kunne se bort fra den, sier Larsen.

Han opplever Europark som hakket mer firkantete.

- Det er nesten så man kan mistenke betjentene deres for å få provisjon for antall bøter de skriver ut, sier Larsen.

Nå oppfordrer han folk til å styre unna Europark.

- Jeg oppfordrer til boikott der det fins andre muligheter, sier Larsen.

- Mot Kiss and fly-feltets hensikt


Avinor ønsker ikke at man skal forlate bilen på «Kiss and goodbye»-feltet.

- Kiss and fly-feltene våre er ment for folk som skal sette av og ta på passasjerer. Tanken er at du ikke skal kunne forlate kjøretøyet, sier Roger Henriksen, driftssjef for Avinor Bodø Lufthavn.

Hvorvidt dette går godt nok opplyst, blir nå gjenstand for nærmere undersøkelse. Området er ikke skiltet på annet vis, enn «Kiss and goodbye. No kisses after 3 mins!». Henriksen viser videre til retningslinjene som gjelder for alle Avinors parkeringsareal. Disse står oppført ved alle parkeringsautomatene på lufthavna.

Når det gjelder leverandører som har behov for å komme til på området, fins det andre parkeringsmuligheter. Riktignok bak en bom.

- Nå vet jeg ikke om dette dreier seg om et gjentagende behov, eller en engangsleveranse. Det sånn at de som har et tjenestelig behov for å komme til på terminalveien, som buss og taxi, kan få brikke til bommen. Her er det også skiltet parkering for vareleveranse, påpeker Henriksen.

Ingen parkeringsplass

Hos EuroPark ser man ingen grunn til å behandle klagen på nytt.

- Han har parkert på et område hvor det ikke er lov til å parkere. Det er årsaken til at han har blitt ilagt kontrollavgift. Og det er årsaken til at den har blitt skrevet ut så raskt.

Det forteller pressekontakt Per Rune Lunderby hos Europark, som etter å ha sjekket saken, konkluderer med at parkeringsbetjenten har utført jobben på riktig måte.

Det er nemlig ikke tillatt å hensette bilen på «Kiss and goodbye»-feltet.

- Men det er ikke skiltet parkering forbudt på stedet?

- Jo. Området er skiltet med parkering kun på oppmerkede plasser. Dette feltet er ikke merket for parkering, svarer Lunderby.

- Det får stå for hans regning

Derfor vant ikke Larsen fram med sin klage. Paradoksalt nok kunne han ha sluppet bot dersom han hadde parkert på en oppmerket plass uten å betale. Der må nemlig parkeringsbetjentene se an over noe mer tid før de skriver ut bøter.

- Boten kunne i alle fall vært unngått om han hadde parkert på oppmerket plass og betalt, sier Lunderby.

Påstander om at parkeringsbetjentene får provisjon for å skrive bøter, har han hørt før.

- Det får de ikke, så det får stå for hans regning, sier Lunderby og legger til at Europark opererer i tråd med bestemmelsene i parkeringsoverenskomsten mellom bransjeforeningen Norpark og Forbrukerrådet.

Du kan lese mer om bil og trafikk på an.no - her:

LES OGSÅ: Får parkeringsbot på sin egen tomt!