Den flyvende bilen skal være bare to år unna

Tenk deg å bare kunne sveve over køene!

Kanskje er ikke den flyvende bilen bare en framtidsdrøm? Aeromobil hevder å ha kommet svært langt med sitt prosjekt. Foto: Aeromobil.
Kanskje er ikke den flyvende bilen bare en framtidsdrøm? Aeromobil hevder å ha kommet svært langt med sitt prosjekt. Foto: Aeromobil.

En bil som også kan fly, har vært blant framtidsdrømmene i mange, mange år. Men det kan virke som denne drømmen hele tiden har blitt skjøvet lenger og lenger inn i framtiden.

Fortsatt kjører bilene rundt på fire hjul, vi må stå i stadig lengre køer - og skal du utnytte luftrommet i stedet, er løsningen helikopter eller et vanlig fly.

Ferdig utviklet

Men heldigvis er det noen som ikke har villet gi slipp på tanken om en flyvende bil. Slovakiske Aeromobil er en av dem. De har holdt på med prosjektet i mange år, og er nå i innspurten med sitt toseters bil/fly - og mener de kan ha ferdig produkt klart om to år.

Ifølge Aeromobil er teknologien så godt som ferdig utviklet. Når du bruker den som bil, har fartøyet en toppfart på 160 km/t. Oppe i lufta øker dette til inntil 200 km/t.

Denne bilen går på vannet også

700 kilometer

Flyet skal ikke trenge mer enn drøyt 45 meter for å kunne lande. For å ta av, trengs en åpen strekning på rundt 230 meter.

Understellet skal være konstruert slik at det tåler ganske ujevnt underlag, for eksempel en gresslette.

Vel oppe i lufta, skal rekkevidden være på rundt 700 kilometer, før man må finne landingsplass og tanke opp med bensin.

Kjøper du denne, kan du ta verdensrekorden

Autopilot

Ambisjonen til Aeromobil er at den flyvende bilen skal revolusjonere personlig transport over hele kloden.

Særlig i verdens største byer, er trafikk og køer et stadig økende problem. Ved å kunne ta i bruk luftrommet under de konvensjonelle flyene, mener man å kunne løse mange av disse utfordringene.

Farkosten er utstyrt med autopilot, og har også fallskjermer, hvis det skulle oppstå en nødsituasjon.

Store utfordringer

Et viktig spørsmål blir naturligvis hva dette skal koste. Her har ikke Aermobil gått ut med noe estimat ennå. Men før man eventuelt kommer i gang med masseproduksjon, er det nok grunn til å vente at stykkprisen blir høy.

En helt vesentlig utfordring med dette og lignende prosjekter, blir å sørge for at det faktisk er lovlig å bruke dem, både på bakken og i lufta. Det vil kreve mange avklaringer, og kanskje også ny lovgivning på flere områder. 

Klar for en bilquiz? Her kan du teste ferdighetene dine

Nå begynner framtidsbilen å bli gammel