UNGDOMMEN NÅ TIL DAGS: En britisk undersøkelse viser at ungdommene ikke er for offentlige for sitt eget beste likevel. Illustrasjon: AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE
UNGDOMMEN NÅ TIL DAGS: En britisk undersøkelse viser at ungdommene ikke er for offentlige for sitt eget beste likevel. Illustrasjon: AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE

Unge bruker hemmelig profil på sosiale medier

En britisk undersøkelse slår fast at ungdommer verner om privatlivet. NTNU-forsker Berit Skog sier norske ungdommer ofte har to Instagram-profiler - en privat og en offentlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste ti årene har privatpersoners eksponering i nye medier eksplodert, og i 2010 konstaterte Facebook-gründer Mark Zuckerberg at privatlivets tid var forbi. 

Som så ofte ellers er det ungdommene storsamfunnet bekymrer seg for, når publisering av bilder og meninger bare er et tastetrykk unna. 

Kun de nærmeste

Men ifølge en undersøkelse som den britiske avisen The Sunday Times omtaler, går trenden blant de unge i motsatt retning. 

Undersøkelsen som markedsbyrået MRS Delphi Society har utført, viser at ungdommer gjør sine profiler i sosiale medier svært private.

Kun de nærmeste vennene får tilgang til disse. 

Snapchat vokser

Samtidig har de andre, mer offentlige profiler som de bruker til å få tilgang til spill og annen underholdning på nettet. På disse publiserer de kanskje bilder og opplysninger som de oppfatter som harmløse nok til at hvem som helst kan få se dem.

Men tanker, betroelser og visse typer bilder er forbeholdt de private profilene.

Norske ungdommer med to instagram-kontoer

Berit Skog ved NTNU i Trondheim forsker på sosiale medier. Hun sier det er vanlig for norske ungdommer med to Instagram-kontoer.

– Mange har én privat og en offentlig. Den private er tilgjengelig for venner, mens den offentlige er offentlig. På den private gir de kun tilgang til et knippe utvalgte venner, sier Skog til TV 2.

Har du to profiler som dette? Hvorfor? Vi vil høre fra deg: asle.bentzen@tv2.no 

Colin Strong, som står bak rapporten, sier fremveksten av Snapchat er betegnende for denne tendensen.

På Snapchat ser mottakeren bilde og tekst bare en begrenset periode, selv om mottakeren kan sikre seg det med en printscreen. Flere har opplevd at bilder havner på avveiePå Facebook og Twitter blir materialet liggende. 

– Det er blitt en universell sannhet at tenåringer simpelthen ikke bryr seg om privatliv på internett, sier Strong til The Sunday Times

Fjerner tags

Med mengden av selfies på Facebook og Instagram, er det lett å være enig. Men ifølge Jane Frost ved MRS, har rundt en tredel av Twitter-brukerne en privat konto som de kun deler med sine nære venner. 

Mange av dem bruker falske identiteter til ulike underholdningstjenester på nett, men vokter sine private profiler strengt. Det er også blitt vanlig å fjerne tags i bilder på Facebook, ifølge MRS. 

– Ønsker ikke publisitet

Markedsbyrået sier ungdommene ønsker privatliv, selv om de poster enkelte ting på nettet. 

– Selv om det er i et offentlig rom, betyr det ikke at de ønsker publisitet, sier Colin Strong ved MRS. 

Fenomenet har fått navnet «vague-booking», som innebærer å poste en vag beskjed på profilen. Nære venner må skrive privat melding for å få vite mer. 

Forsker Berit Skog ved NTNU sier ungdommer er mer oppmerksomme på privatliv-innstillingene på sosiale medier.

– De skiller mellom typer innstillinger. Alle får ikke tilgang til alt, sier hun.

– De kan ha lært det på skolen, eller organisasjoner som Redd Barna. Og rykter og informasjon blir spredd mellom ungdommer.

Skog sier videre at voksne ikke er like oppdatert som unge.

– Det dreier seg om å ha kunnskaper om sosiale medier. Etter hvert er det de voksne som må gis kunnskaper om sosiale medier og hvordan de skal skjerme seg, sier Berit Skog.