De skal bli dobbelt så store på tre år

Ny importør har store ambisjoner.

Flere franske følelser: Fra før har Bertel O. Steen AS importen av Peugeot. Med oppkjøpet av Citroën Norge AS vil konsernsjef Bjørn Maarud (t.h.) og ny Citroën-sjef Jan Pettersen jobbe for å få fart på merkene Citroën og DS også. Alle Foto: Lisbeth Andresen, rb.no/Amedia.
Flere franske følelser: Fra før har Bertel O. Steen AS importen av Peugeot. Med oppkjøpet av Citroën Norge AS vil konsernsjef Bjørn Maarud (t.h.) og ny Citroën-sjef Jan Pettersen jobbe for å få fart på merkene Citroën og DS også. Alle Foto: Lisbeth Andresen, rb.no/Amedia.

Bertel O. Steen har overtatt importen av Citroën til Norge.

– Oppkjøpet er et viktig skritt mot vår ambisjon om å bli Norges beste bilhus innen 2018. Vi bruker vår styrke som konsern til å ta en større bit av bilmarkedet, sier konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud til Romerikes Blad.

Med Bertel O. Steens 134 forhandlere og Citroëns 49 uavhengige forhandlere og verksteder, vil konsernet øke til totalt 183 forhandlere over hele Norge.
Avtalen må godkjennes av Konkurransetilsynet før den formelt er gyldig, en prosess som gjerne tar rundt seks uker.

Bygger nytt kontor

Alle ansatte i Citroën Norge AS blir medarbeidere i det nye selskapet i Bertel O. Steen AS.
Bjørn Maarud opplyser til Romerikes Blad at Citroën som i dag har sitt hovedkontor på Fornebu vil flytte til Bertel O. Steens hovedkontor i Lørenskog.

– Vi har en mesanin hvor vi er i ferd med å bygge opp nye kontorer for Citroën. Drøyt 20 personer vil få sin arbeidsplass her, forteller Maarud.

Konsernets markedsandel vil øke fra 13,3 til 15,8 prosent. Målet er 20 prosent markedsandel innen 2018.

– For merkene Citroën og DS er målet at omsetningen skal være det dobbelte i 2018 av hva det er i dag. Her i importmiljøet i Lørenskog skal vi klare å nå målene våre, sier Jan Pettersen som tar over som sjef for Citroën Norge.
Han vil blant annet utvide forhandlernettverket for Citroën fra 45 til 60 i Norge.

Verdens eldste

Flere aktører ønsket å kjøpe import- og distribusjonsvirksomheten fra PSA Peugeot Citroën, som produserer merkene Citroën og DS. Avtalen med Bertel O. Steen ble undertegnet natt til torsdag.

– Vi har vært i en prosess helt siden i sommer, og fra nyttår har det vært stor forhandlingsaktivitet, sier Maarud.
Bertel O. Steen har samarbeidet med den franske bilprodusenten i 85 år, gjennom å distribuere Peugeot i Norge.

– Vi er med det den eldste frittstående importøren av Peugeots produkter i hele verden, sier Maarud.

Forblir egne forhandlere

Brand Manager i Citroën Norge AS, Julius Hrasko, sier avtalen er en naturlig utvidelse av det lange samarbeidet mellom PSA Peugeot Citroën og Bertel O. Steen.

– Vi har felles mål og ambisjoner, og er trygge på at Bertel O. Steen er nettopp den sterke lokale partneren som vil ta ut potensialet i våre bilmerker, sier Hrasko.
Citroën/DS blir et eget selskap innenfor Bertel O. Steen-konsernet, og vil drive som en selvstendig organisasjon, adskilt fra Kia, Mercedes-Benz og Peugeot. Bilene skal selges gjennom et eget forhandlernettverk, slik som i dag.

Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no - her:

Klarer du 10 av 10? Sjekk Brooms bilquiz