En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå

BMW X5 får spennende nyhet.

BMW ruller ut ladbar hybridteknologi på sin velvoksne X5. Blant konkurrentene er Audi Q7 og Volvo XC90 som også kommer med denne løsningen i år.
BMW ruller ut ladbar hybridteknologi på sin velvoksne X5. Blant konkurrentene er Audi Q7 og Volvo XC90 som også kommer med denne løsningen i år.

I bilbransjen handler mye om ladbare hybrider akkurat nå. Dette er biler som kombinerer batterier og elmotor - med bensin- eller dieselmotor.

Ladbar betyr at batteriene kan lades fra en hvilken som helst stikkontakt. Det gjør at disse bilene kan kjøres som elbiler over kortere avstander. Når du skal lengre, trår så bensin- eller dieselmotoren til.

X5 kommer

Her hjemme har Mitsubishi Outlander PHEV vært den store pioneren i markedet. Mitsubishi har i praksis hatt svært få konkurrenter til sin ladbare hybrid, men det varer ikke lenge.

VW-konsernet er blant de som virkelig er på ballen, med ladbare hybridversjoner av både Audi A3 og VW Golf. Senere i år kommer også Passat som ladbar hybrid, det kan virkelig bli en bestselger.

Og flere kommer. BMW har akkurat nå kunngjort at SUV-en X5 snart kommer med ladbar hybridteknologi.

Viktig nykommer - les mer om Passat e-tron her:

313 hestekrefter

BMW X5 xDrive40e kommer med  firehjulsdriftsystemet xDrive, i kombinasjon med et plug-in hybridsystem.

Resultatet skal gi sportslige egenskaper og luksuriøse detaljer, kombinert med energieffektivitet og meget lavt utslipp og forbruk.

Drivlinjen består av en firesylindret bensinmotor med BMW Twinpower Turboteknologi og en synkron elektrisk motor som samlet yter 313 hestekrefter. Drivstoff-forbruket er så lavt som 0,33l /mil med et CO2-utslipp på 77 gram/km. Bilen klarer 0 til 100 km/t på  6,8 sekunder.

Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp enn dette:

31 kilometer på strøm

– BMW X5 xDrive40e er en nyhet vi forventer oss mye av, forteller Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

– Siden konseptmodellen av X5 xDrive40e ble vist for en tid tilbake, har vi opplevd stor interesse i markedet, og vi ser frem til å levere de første kundebilene i løpet av året, sier Gottschalk, i en pressemelding.

Ved elektrisk kjøring (inntil 120 km/t) med fulladet batteri, har bilen en rekkevidde på 31 kilometer. Batteriet kan enkelt lades i stikkontakten hjemme,  eller på offentlig ladestasjon.

- En av fire nybiler i Norge skal kunne lades

Under gulvet

Med Auto eDrive-knappen i midtkonsollen kan man  velge mellom AUTO, MAX eDrive eller sparemodus. Med Auto eDrive styres drivlinjen sømløst mellom eldrift og bensinmotoren. Med MAX eDrive kjører BMW X5 xDrive40e utelukkende på elektrisk kraft, som resulterer i null utslipp.

For å spare plass er batteriet plassert under gulvet i bagasjerommet som rommer 500 til 1720 liter. Bilen leveres også med et høyt nivå av standardutstyr, som blant annet inkluderer Adaptivt understell med luftfjæring bak og navigasjonssystemet Professional.

Kommer i november

BMW Remote app gjør det mulig å kontrollere batteriets ladetilstand, finne offentlige ladestasjoner og sjekke kjørehistorikk via en smarttelefon. Varme- og ventilasjonsfunksjoner kan også fjernstyres via app’en.

BMW X5 xDrive40e blir tilgjengelig i Norge fra og med november 2015. Prisene forventes klare i juni.

Blant konkurrentene er biler som Audi Q7 og Volvo XC90. De kommer begge i helt nye utgaver i år, og begge er tilgjengelige som ladbare hybrider.

Så mye betalte Tesla-eierne for bilene sine

God på å kjenne igjen biler? Sjekk Brooms bilquiz her: