Ronni Le Tekrø måtte be publikum holde kjeft under konsert i Bergen

Terje Rypdal og Ronni Le Tekrø ble overdøvet av fulle bergensere på intimkonsert i går. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I går spilte Ronni Le Tekrø og Terje Rypdal på musikklubben Madam Felle i Bergen.

Stort sett overdøvde gitarriffene skvalder og kakling fra det bergenske publikum.

Men da Rypdal skulle spille dempet og lyrisk på den intime musikkscenen, fikk han konkurranse fra publikum.

Det irriterte duoen.

– Jeg måtte si hold kjeft, sier Ronni Le Tekrø.

Terje Rypdal sier sjelden noe, men innrømmer at han blir irritert i går. 

– Jeg skjønner ikke hvorfor de er på konsert hvis de ikke er interessert i musikk. Hvis de bare vil på bar fins det da masse andre steder. Men noen er altså ute etter aktivt å indignere oss, sier Rypdal.

«Gå hjem og spis bæsj»

De er ikke de første, og neppe de siste, artistene som avskyr blanda kaklekor fra publikum.

Susanne Sundfør ba folk i Kongsberg om å «gå hjem og spise bæsj» etter en konsert på Energimølla, mens Anita Skorgan tok den høflige vrien og ba de «lystige herrer» på første rad i Lofoten om å dempe seg.

I går var det full fest i Bergen og så glad stemning som det blir i vest etter en hel fredag med sol.

– Stort sett gjør det ikke noe, folk har det gøy og glemmer seg etter noen øl. Men enkelte steder i konserten syns jeg de kan vente med å snakke, sier Rypdal, som understreker at han unner folk å ha det gøy på konsert.

SINT: Susanne Sundfør ba publikum i Kongsberg «spise bæsj». Foto: Scanpix.
SINT: Susanne Sundfør ba publikum i Kongsberg «spise bæsj». Foto: Scanpix.

– Totalt over streken

En gang gikk det «totalt over streken», som Rypdal selv beskriver episoden. Han spilte på en klubb i Tyskland og plutselig oppdaget han en fotograf som ålte seg rundt på scenen.

– Da jeg skal tråkke på pedalen, så ligger det jammen en fotograf der i stedet, humrer Rypdal.

Sier gjerne «hold kjeft»

Ronni Le Tekrø kan ikke fordra medpublikummere som skravler når han selv går ut for å høre en god konsert.

– Forferdelig! Det er helt krise! Men jeg gir beskjed sjøl. Og da nytter det ikke med litt hysjing. Hold kjeft, sier jeg.

Nå er ikke heavyrockeren overdrevet plaget av at folk overdøver piggtrådmusikken hans. Og hvis han spiller et sted hvor de prøver seg, har han en enkel og pragmatisk løsning.

– Jeg har mik og kan ta verbal regi. Det er ikke noen i publikum som kan konkurrere med 2000 watt, sier Le Tekrø og ler.

Men støy er en del av sjarmen ved å spille på pub, både Le Tekrø og Rypdal ser den.

Terje Rypdal. Foto: TV 2
Terje Rypdal. Foto: TV 2

– Jeg spiller jo stort sett piggtråd på store arenaer utenlands og da nytter det ikke å overdøve. På klubb må man ta det man får, der drikker folk og plutselig snakker de over seg.

Best publikum på bygda

Han syns det er klasseforskjell mellom publikum på bygda og i byene.

– Folk på bygda er mer interessert i ekte musikk. Bylytterne er mer endimensjonale. De blir påvirket i smaken av de andre og det former hvordan de kler seg og egentlig alt rundt dem, sier Ronni Le Tekrø.

Selv har han flyttet ut på landet på Toten, vekk fra det han best kan beskrive som byklaustrofobien, ut dit han får puste fritt.

Terje Rypdal bor også på bygda. På spørsmål om hvorfor han flyttet fra byen, slår han armene ut og tar et magadrag.

– Der går det an å puste!