35 år på en låve setter sine spor, likevel ser det ut som dette eksemplaret har kommet ganske bra fra det. Nå er bilen solgt. Foto: Scanpix.
35 år på en låve setter sine spor, likevel ser det ut som dette eksemplaret har kommet ganske bra fra det. Nå er bilen solgt. Foto: Scanpix.

Sliten og bulkete - men solgt for over en halv million

Sto på en låve i 35 år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det vakte stor oppsikt da bilen på bildet over dukket opp. Dette er den siste originale Aston Martin DBS som ble produsert, tilbake i 1972.

Disse bilene har forlengst blitt samlerobjekter, men akkurat denne bilen var i mange år forsvunnet.

Første eier var en Aston Martin-entusiast, men det tok ikke mange år før den ble borte.

Gått under hammeren

Etter bare 64.000 kilometer, ble DBS-en nemlig parkert på en låve, i 1980. Og der ble den stående. 

Den kom ikke ut fra låven i Surrey, sør i England, før tidligere i år. 

Nå har bilen gått under hammeren. Og selv om vi trygt kan fastslå at det er litt av hvert å gå løs på her, manglet det ikke på interesserte budgivere.

Denne rustholken gikk for nesten 15 millioner

Mye jobb 

Da auksjonarius avsluttet det hele med å slå hammeren i bordet, var høyeste bud på 43.240 pund, eller drøyt 530.000 kroner.

Ikke hvilken som helst DBS: Dette er den siste som ble produsert. Foto: Scanpix.
Ikke hvilken som helst DBS: Dette er den siste som ble produsert. Foto: Scanpix.

Den nye eieren skal ikke overraskende være Aston Martin-entusiast. Ifølge auksjonshuset Coys, var han så ivrig at han nesten startet jobbingen med bilen i auksjonslokalet.

Og her er det nok mye jobb som venter. Bilen er både rufsete og småbulkete. Etter å ha stått i 35 år, er det grunn til å vente at svært mye må skiftes ut. Det betyr mye penger - og mye arbeid- på en bil som dette. 

Harald sikret seg helt unike biler på auksjon

Produsert i fem år

Mange mener dette er av verdens aller vakreste Grand Turisimo-vogner. Det er på mange måter bilen som er limet mellom de nyere og de eldre Aston Martin-modellene også.

DBS ble satt i produksjon i 1967 og var med fram til 1972, da den ble faset ut til fordel for Aston Martin V8.

DBS var ment som en erstatter for DB6, men de to ble produsert parallelt i tre års tid. De delte også motor, men i DBS var effekten i rekkesekseren skremt opp til 287 hk / 390 Nm.

Aston Martin Cygnet: Verdens dyreste småbil

Her må det litt menneskelig hjelp til, det er nok en liten stund til Aston Martinen kan kjøre for egen maskin igjen. Foto: Scanpix.
Her må det litt menneskelig hjelp til, det er nok en liten stund til Aston Martinen kan kjøre for egen maskin igjen. Foto: Scanpix.

DB7 - her er en Aston Martin som faktisk er blitt "billig"