I utgangspunktet en ganske beskjeden bil, men allikevel en
stor suksess. 11 millioner har blitt laget i løpet av 65 år.
I utgangspunktet en ganske beskjeden bil, men allikevel en stor suksess. 11 millioner har blitt laget i løpet av 65 år.

Dette er arbeidsgampen som ble en bil-legende

Nå feirer den et lite jubileum.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
<p class="active">Alle ting har en begynnelse. Også store suksesser som VW Transporter.</p> <p class="active">Det faktum at det siden den spede starten har blitt produsert mer enn 11 millioner eksemplarer, bekrefter nettopp det.</p> <p class="active drop-bottom">Moroa er da heller ikke over. Om bare noen få uker vises nemlig en helt ny, og med det sjette generasjon, av VWs nyttekjøretøy-suksess.</p> <p class="active drop-bottom">Men la oss ta et tilbakeblikk og se på spede begynnelsen.</p> <h2 class="active drop-bottom">Det begynte rett etter krigen...</h2> <p class="active drop-bottom">Vi må da skru tiden tilbake til 1947. Da var nemlig den nederlandske VW-importøren Ben Pot på fabrikkbesøk for å se på produksjonen av den etter hvert legendariske VW Bobla.</p> <p class="active drop-bottom">Han la da merke til noen motoriserte traller basert på nettopp Boble-plattformen som ble brukt til å frakte deler rundt i fabrikken – og han fikk en idé. Tydeligvis en svært god idé!</p> <p class="active drop-bottom">På et papirark lagde han en svært enkel skisse av noe som mest av alt så ut som en boks på hjul, men som baserte seg på Bobla. Han laget også en like enkel produktbeskrivelse og leverte det hele til konsernledelsen i VW.</p> <p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/a/6379659" target="_self">Her får disse &nbsp;VW-klassikerne nytt liv</a></p> <p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/2015/03/13/broom/quiz/bilquiz/6567869">God på å kjenne igjen biler? Her kan du teste deg selv:</a></p> <h2 class="active">Ble virkelighet</h2> <p class="active">De så potensialet. De første prototypene ble vist i 1949. Det var to varebiler, én kombinertbil og én liten buss, og det var VWs fabrikksjef Heinrich Nordhoff som sto for visingen.</p> <p class="active drop-bottom">Ha sa under visningen at "disse kjøretøyene vil ikke bli tatt på med silkehansker, men kommer til å bli behandlet grovt og hensynsløst".</p> <p class="active drop-bottom">Han lovte videre at de skulle være like robuste som Bobla, som de deler mange komponenter med. Blant annet motor og aksler.</p> <p class="active drop-bottom">De første motorene var på 1.131 kubikkcentimeter og ytelsen var på 25 hk ved 3.300 o/min.<br>Produksjonen kom i gang i mars måned i 1950. Nærmere bestemt på selveste kvinnedagen, 8. mars, trillet den aller første ut av fabrikkportene og ut i vårsola.</p> <p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/a/4042350" target="_self">Nei – dette er ikke bare en gammel folkevogn</a></p> <h2 class="active drop-top">65 år siden omtrent på denne tida</h2> <p class="active">Vi snakker altså om et aldri så lite jubileum her. Det er nå altså ganske nøyaktig 65 år siden denne suksessen ble satt i produksjon.</p> <p class="active">Allerede ved utgangen av året var 8.001 biler produsert. Suksessen var et faktum. Etterspørselen var enorm. Prisen var gunstig, 5.850 tyske mark kostet den, og bilene ble brukt til å frakte alt fra sementsekker, via sigarer til aviser.</p> <p class="active drop-bottom">Behovet for en liten, enkel, men robust og billig distribusjonsbil var definitivt til stede.<br>Bilen ble da også omtalt som et "økonomisk under" i pressen.&nbsp;</p> <p class="active drop-bottom">I 1951 ble den første campingutgaven presentert. I 1952 kom pickupen. &nbsp;</p> <p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/a/6103275" target="_self">Dette er bilen VW aldri bygde</a></p> <h2 class="active drop-top">4 år – 100.000 biler!&nbsp;</h2> <p class="active drop-top"><span style="line-height: 1.5;">Fire år etter lanseringen nådde man 100.000 biler. Og VW Type 2 (type 1 er Bobla) fantes da i 30 forskjellige konfigurasjoner.</span></p> <p class="active">Den daglige produksjonen lå på rundt 80 biler. De skulle gjerne produsert flere, men fabrikk-kapasiteten var sprengt. Bobla ble jo produsert parallelt og var en enda større suksess.</p> <p class="active">I 1956 ble T2-produksjonen flyttet til en helt ny fabrikk i Hannover, der VW fortsatt lager sine Transportere.</p> <p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/3715917" target="_self">Ser du hva som er ulovlig på dette bildet?</a></p> <h2 class="active">Nye generasjoner – nye suksesser</h2> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Første generasjon T1 ble produsert så og si uforandret i 17 år – til og med 1967.</span></p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">I 1968 så T2 dagens lys. Litt mer moderne i karosseriet, men ut over det tro mot det opprinnelige konseptet. Suksessen fortsatte, og bilen solgte godt.</span></p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Etter 11 år med T2 var det klart for T3. Også den med betydelig kassefasong.&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5;">Ja, den var nesten mer kassete enn noen gang, faktisk.&nbsp;</span></p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Den kom etter hvert både med firehjulstrekk og med vannavkjølt motor. Også den solgte svært bra.</span></p> <p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/3293413" target="_self"><span style="line-height: 1.5;">Volkswagen Caravelle T3 – 80-tallets kasseracer</span></a></p> <h2 class="active"><span style="line-height: 1.5;">Generasjonsskifte i 1990</span></h2> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Det var først da T4 kom i 1990 at det opprinnelige konseptet ble fraveket. Plutselig fant vi motoren foran og da selvfølgelig med forhjulstrekk – alternativt firehjulstrekk...</span></p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Endringene var ikke på noen måte dramatiske i forhold til T4, da T5 ble lansert i 2003. En bil som nå synger på siste verset. I første uke av april vises nemlig den nye T6.</span></p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Etter at hovedkonkurrent Toyota Hiace forsvant, har VWs T-serie vært Norges suverent mest solgte varebil i sitt segment. Mye tyder på at suksessen fortsetter med kommende T6.</span></p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">11 millioner kjøretøyer sier jo sitt. I dag er mer enn 12.000 mennesker tilknyttet VWs nyttekjøretøyanlegg i Hannover, og står klare til å fortsette&nbsp;</span>suksessen<span style="line-height: 1.5;">&nbsp;med T6!&nbsp;</span></p> <p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/3766340" target="_self">Dette må være verdens tøffeste Folkevogn?&nbsp;</a></p> <p class="active">&nbsp;</p> <p class="active">&nbsp;</p>
Produksjonen startet i 1950
Produksjonen startet i 1950
Dette er et tidlig bilde av produksjonen på fabrikken i
Wolfsburg.
Dette er et tidlig bilde av produksjonen på fabrikken i Wolfsburg.
I 1951 kom den første campingbilen. Siden har det blitt
mange, mange flere..
I 1951 kom den første campingbilen. Siden har det blitt mange, mange flere..
I 1968 kom andre generasjon som ble kalt T2.
I 1968 kom andre generasjon som ble kalt T2.
VW Transporter / Caravelle T3 var den siste med motoren bak.
VW Transporter / Caravelle T3 var den siste med motoren bak.
I 1990 kom det et generasjonsskifte med T4. . Bilen fikk
motor foran og forhjulstrekk.
I 1990 kom det et generasjonsskifte med T4. . Bilen fikk motor foran og forhjulstrekk.
VW Transporter er jo også kjent som hippiebussen fram for
noen!
VW Transporter er jo også kjent som hippiebussen fram for noen!