Citroën har fra i dag fått ny importør i Norge. Fabrikken kaster kortene, og overlater importen til privateide Bertel O. Steen.
Citroën har fra i dag fått ny importør i Norge. Fabrikken kaster kortene, og overlater importen til privateide Bertel O. Steen.

Nå blir det store endringer for dette bilmerket

Bekrefter nå ny importør i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Citroën har slitt tungt i det norske markedet i mange år, med negativ tendens for salgstallene.

Så langt i år er den franske bilprodusenten nummer 19. på salgsstatistikken her hjemme. Salget har falt med 11,5 prosent i forhold til samme periode i fjor, med det er markedsandelen til Citroën nede i 1,5 prosent.

Tar over importen

Det er svært lavt for en bilprodusent som har som målsetning å være et volummerke i de fleste europeiske markeder.

De svake tallene har nok også blitt lagt merke til i Paris, for nå går det mot store endringer i den norske importen.

"Bertel O. Steen AS har i dag signert en avtale med PSA Peugeot Citroën om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Citroën Norge AS. Avtalen gir Bertel O. Steen retten til å importere og distribuere de to merkevarene, Citroën og DS.

Avtalen er en naturlig utvidelse av det lange og suksessrike samarbeidet mellom PSA Peugeot Citroën og Bertel O. Steen gjennom 85 år. Med dette utvides forhandlernettet og produktporteføljen til Bertel O. Steen, samtidig som mange nye muligheter oppstår.

Avtalen må godkjennes av Konkurransetilsynet før den blir endelig. Tilsynets avgjørelse er ventet i begynnelsen av mai"

Det skriver Bertel O. Steen i en pressemelding som akkurat er ute.

Vanskelig å få mer bil for pengene

Skiller ut merke

Bertel O. Steen er i dag importør av blant annet Peugeot, som inngår i samme konsern som Citroën.

Slik sett er det på mange måter naturlig å samle importen av begge merker, for å utnytte stordriftsfordeler.

2015 blir både utfordrende og krevende år for Citroën. Nå skal de blant annet skille ut undermerket DS som et eget merke, dette skal rendyrkes som konsernets premiummerke.

DS Divine: Jo dette er faktisk en bil

Underprestert

- Dette er helt klart spennende for Citroën og DS. Merkene vil på mange måter få en ny start i Norge - og et godt utgangspunkt for en revitalisering av en merkevare som lenge har slitt i motvind, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som følger norsk bilbransje tett.

- Citroën har underprestert i Norge i flere år. Bilene og modellmiksen har blitt stadig bedre, men salget har falt. Citroën har et imageproblem i Norge, og særlig svak annenhåndsverdi har vært en hodepine. Noe sånt er vanskelig å snu, og vil kreve store ressurser framover, sier Skogstad.

Ny sjef fra Kia

Han legger til at overgangen fra fabrikkeid importør til private Bertel O. Steen også er svært interessant:

- Ja, dette går litt på tvers av den utviklingen vi har sett de siste årene. Mange bilprodusenter ønsker å eie importleddet også, det gir jo bedre kontroll over hele verdikjeden. Men når Bertel O. Steen får overta, sier det noe om at man også i Paris mener at det er til beste for Citröen og DS på det norske markedet.

- Og det er en gammel ringrev som skal ta over skuta?

- Ja, ny Citroën-sjef er Jan Pettersen, som inntil nå har vært sjef for Kia i Norge. Han har lang fartstid i Bertel O. Steen-konsernet og blir regnet som en av de dyktigste personene i denne bransjen. Med ham får Citroën en hundre prosent dedikert sjef. Pettersen har ledet Kia gjennom en rivende utvikling de siste årene. Nå har han fått en stor utfordring i å gjøre det samme med Citroën, avslutter Knut Skogstad.

LES MER: Her debuterer et nytt bilmerke

DS viser spennende konseptbil på bilutstillingen i Genéve akkurat nå. Snart skal de markedsføres som et frittstående merke på det norske markedet - nå med ny importør.
DS viser spennende konseptbil på bilutstillingen i Genéve akkurat nå. Snart skal de markedsføres som et frittstående merke på det norske markedet - nå med ny importør.

En av Norges billigste biler ble ny