Mindre rullemotstand og dermed økt rekkevidde er viktig når man skal utvikle dekk for elbiler.
Mindre rullemotstand og dermed økt rekkevidde er viktig når man skal utvikle dekk for elbiler.

Dette dekket er ikke for hvem som helst

Nye biltyper stiller nye krav.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med snart 50.000 elbiler på norske veier, og et stadig økende salg, begynner det å bli et betydelig marked for utstyr som er skreddersydd for disse bilene.

Ett eksempel er dekk. Rekkevidde er den store utfordringen på elbiler, og her kan det være mye å hente på å ha dekk med så liten rullemotstand som mulig.

Øker rekkevidden 

Continental er en av de som er langt framme på området. De har lansert et eget dekk tilpasset elbiler. Dette skal ha opp til 30 prosent mindre rullemotstand enn konvensjonelle dekk. 

- Selv om rullemotstanden er mindre, har dekket beholdt sine gode egenskaper på tørr og våt asfalt. Derfor kan Continental levere et dekk som teoretisk kan utvide rekkevidden for elbiler med opp til seks prosent, noe som igjen vil få flere til å kunne gå over til elbiler, forteller produktsjef hos Continenal Dekk Norge, Knut Knudsen.

Dette kan bli en helt perfekt Norges-bil

Lavere friksjon

Noe av årsaken til den lave rullemotstanden er ny teknologi som er bygget opp slik at den indre friksjonen i molekylstrukturen blir lavere enn i konvensjonelle gummiblandinger.

Denne blandingen reduserer rullemotstand samtidig som man opprettholder kjøreegenskaper og bremseegenskaper og klarer på den måten å oppnå verdi A i rullemotstand og bremsing på vått føre.

Slik velger du riktige sommerdekk

Fleksible sidevegger

For å sørge for et godt grep, har dekket to spesielt konfigurerte lameller i mønsterblokkene for å generere ”vindusvisker-effekt” som bryter opp vannfilm i kontaktflaten. Dette gjør at vannet mellom slitebanen og veien blir fjernet raskt, noe som igjen gir optimalt grep og gode bremse-egenskaper på våt asfalt, også i høy hastighet.

Sideveggene i dekket har også blitt redesignet for å gi lavere luft- og rullemotstand, noe som fører til lavere drivstofforbruk. Sideveggene er nå mer fleksible og aerodynamiske med færre kanter.

Støysvake

Dekket er originalmontert på Renault Twizy og Volkswagen e-Golf, men passer for alle typer elbiler.

Utviklingen går mot at dekkene er høyere og smalere enn konvensjonelle dekk. Den smale utformingen er med på å redusere rullemotstanden, men også en rekke andre komponenter av dekket er med på å gi bilene en optimal rullemotstand uten å miste noen av egenskapene på tørr og våt asfalt.

I elbiler er støynivået fra motorene lavt, og derfor er det også viktig at dekkene støyer så lite som mulig.

Kaller ny dekkmerking en katastrofe