Europark bekrefter at Fredrik betalte – nekter likevel å slette boten

Fredriks lille tastefeil på mobilen da han skulle parkere ble megadyr.

– Jeg skulle i et viktig jobbintervju, var litt stressa og måtte finne parkering kjapt, så da måtte jeg benytte meg av Europarks parkeringsplass, forteller Fredrik til TV 2 hjelper deg.

Det var da han skulle betale at problemene startet.

– Jeg hadde ikke småpenger og automaten leste ikke av kortet mitt. Da så jeg heldigvis at jeg kunne betale med parkeringsappen Easy Park. Jeg tastet inn registreringsnummeret og løp til intervjuet, sier Fredrik.

Fikk bot

I mellomtiden dukket Europark opp.

– Da jeg kom ut til bilen fant jeg en gul lapp fra Europark, på 760 kroner. Jeg kunne ikke fatte hvorfor, jeg hadde jo betalt med god margin. Så jeg regnet med at det ville bli en enkel klagesak.

Men etter et par uker fikk Fredrik svar på klagen.

– Der leser jeg at årsaken til at jeg fikk bot, er fordi jeg har skrevet ett tegn feil. Så da sjekker jeg mobilen og ser at jeg har skrevet en P i stedet for en R. Men Europark bekrefter i brevet at jeg har betalt, og da blir jeg litt forbanna, sier en tydelig irritert Fredrik.

Europarkboten Fredrik fikk.
Europarkboten Fredrik fikk.

Parkeringsklagenemda reagerer

Også Parkeringsklagenemda reagerer på kontrollavgiften.

– Det er en streng avgjørelse, sier leder i Parkeringsklagenemda Leif N. Olsen.

– Europark har mulighet til å vise skjønn, men her har de lagt ansvaret på den som har gjort feilen.

Europark bekrefter altså at Fredrik har betalt for parkering på det riktige tidspunktet, på det aktuelle stedet, men vil ikke slette boten. Når vi sjekker bilen med registreringsnummeret PP244556, som Fredrik tastet inn, finner vi ut at bilen ble vraket i 2011.

Det reagerer Fredrik på.

– Jeg skjønner ikke hvorfor de opprettholder boten. Og det at de ikke har kreditert meg for de pengene som jeg har betalt for den faktiske parkeringen synes jeg er rart. Jeg lurer på om det er lovlig.

Møtte Europark

TV 2 hjelper deg møter Europark utenfor deres hovedkontor i Oslo for å høre deres begrunnelse.

Pål Gleditsch, informasjonsansvarlig i Europark. Foto: TV 2 hjelper deg
Pål Gleditsch, informasjonsansvarlig i Europark. Foto: TV 2 hjelper deg

– Har Fredrik betalt for parkering 17. desember i fjor på Kjøita Park i Kristiansand?

– Ja, det har han, han har gjort en feil, men han har betalt, bekrefter informasjonsansvarlig i Europark, Pål Gleditsch.

– Fredrik har registreringsnummer som starter med PR, men skrev PP. Finnes det en bil med PP24456?

– Ja, det er en bilfører i Mandal som kjører rundt med akkurat den bilen.

Men når TV 2 hjelper deg viser Gleditsch at bilen ble vraket i 2011, blir han så forbauset at han ber oss om å ta en pause i intervjuet.

– Hvorfor blir da ikke kontrollavgiften slettet i ettertid?

– Da er allerede kostnadene ved kontroll og alt arbeidet gjort. Praksisen er at forbruker må betale den ekstra avgiften, selv om det i ettertid kan bevises at det er betalt.

Og Europark vil heller ikke tilbakebetale pengene for selve parkeringen.

– Det er ikke praksis i bransjen fordi det koster både penger og arbeid å kreditere. Det er heller ikke forventet fra Forbrukerrådet og Parkeringsklagenemda at man skal refundere innbetalt avgift, sier Gleditsch.

Det er ikke nødvendigvis Parkeringsklagenemda enig i.

– Når det er klart at Fredrik har betalt inn, så ville det ikke vært urimelig å motregne beløpet for parkering.

– Så selskapet ikke får både i pose og sekk?

– Ja, du kan si det slik, avslutter Leif N. Olsen.

TV 2 hjelper deg sendes torsdag klokken 20.30.