Renault lanserer snart en ny utgave av sin Zoe. Blant endringene er utvidet rekkevidde.
Renault lanserer snart en ny utgave av sin Zoe. Blant endringene er utvidet rekkevidde.

Nå skal den gå lengre enn konkurrentene

Renault flytter grensene for de folkelige elbilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en litt trå start i det norske markedet, har Renault fått fart på salget av sin elbil Zoe.

Dette er en typisk folkelig elbil, med plass til fem og bra med bagasje. 

Renaulten utmerker seg også med gunstig prising. Rimeligste utgave starter rett under 200.000 kroner, det er billigere enn de fleste konkurrentene.

Klassens beste 

Med teoretisk rekkevidde på 210 kilometer, har Zoe vært en av elbilene som har gått lengst mellom hver lading. Nå har Renault-ingeniørene forbedret dette ytterligere.

Ny elektromotor og  batteri med optimalisert elektronisk styresystem, gjør at rekkevidden øker til 240 kilometer. Med det har Zoe nå klassens beste rekkevidde. Skal du overgå dette, må du kjøpe Tesla – og dermed bevege deg opp i en helt annen prisklasse.

Renault Zoe er nå den som har lengst rekkevidde av de folkelige elbilene.
Renault Zoe er nå den som har lengst rekkevidde av de folkelige elbilene.

Spesielt tilbud: Du kan levere tilbake bilen etter 30 dager

Brukes i mindre biler 

Den nye motoren har også et nytt ladesystem, som gjør at den kan lades raskere hjemme. Ladetidene er redusert med 20 minutter (fra 120 til 100 minutter) på 11 kw, og fra 6 timer til 5 timer og 40 minutter på 3,6 kw.

Ved hurtigladepunkter kan Zoe fortsatt lades med 22 kw.

Renault opplyser at de underveis i utviklingen av den nye motoren har hatt fokus på å integrere komponenter som har bidratt med å redusere størrelse med ti prosent, uten at det skal påvirke ytelsene.

Dette gjør det også enklere å kunne bruke motoren i mindre biler enn Zoe.

Her har Renault en av klassens tøffeste biler

Toppmodell 

Zoe med økt rekkevidde lanseres i Norge denne måneden. Såkalt wallbox og montering er inkludert fra startmodellen Zoe Easy Life Charge, med fra-pris på 199.900 kroner. Her er det snakk om wallbox på 3,6 kw.

Toppmodellen Zoe Intens Supercharger starter på 249.900 kroner. Da med 11 kw wallbox, noe som altså sørger for svært hurtig lading av bilen hjemmefra.

Denne lille boksen løste et stort problem

240 kilometer er ny, teoretisk rekkevidde for Renault Zoe. Som for elbiler flest, er dette et tall som nok bør tas med en liten klype salt.
240 kilometer er ny, teoretisk rekkevidde for Renault Zoe. Som for elbiler flest, er dette et tall som nok bør tas med en liten klype salt.

LES OGSÅ: Bare én av ti sier de har gått tomme for strøm