- Dette er en liten, men viktig detalj som kan spare liv. Nå kan også setebeltene i baksetet på nye Volvo XC90 justeres i høyden.
- Dette er en liten, men viktig detalj som kan spare liv. Nå kan også setebeltene i baksetet på nye Volvo XC90 justeres i høyden.

Nå har de dette også i baksetet

Hevder de er først ute med nyvinning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo har stolte tradisjoner på sikkerhet. De satset tungt på dette lenge før flertallet av bilprodusenter begynte å prioritere beskyttelse av fører og passasjerer. Dermed hadde de også lenge et solid forsprang på området.

Volvoene var konstruert med tanke på kollisjonssikkerhet helt fra bunnen av. Svenskene var også tidlig ute med svært mye sikkerhetsutstyr, utstyr det tok lang tid før mange av konkurrentene kom etter med.

Først med trepunktsbelte

En av nyvinningene var trepunktsbeltet. Her var Volvo først ute av alle med å gjøre dette til standardutstyr. 13. august 1959 leverte de ut den første bilen med trepunktsbelte, en PV544.

Anslag fra Volvo selv, sier at dette opp gjennom årene skal ha spart hele 100.000 menneskeliv.

Volvo er først i verden med høydejustering av sikkerhetsbeltene i
baksetet.
Volvo er først i verden med høydejustering av sikkerhetsbeltene i baksetet.

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Nye XC90 sikreste Volvo noensinne

Når Volvo nå gjør seg klar til å lansere en helt ny XC90, er det kjent at dette er en av sikreste bilene som noen gang er produsert. Og den er fullspekket med sikkerhetsutstyr.

Blant nyvinningene er at setebeltene i baksetet nå kan justeres i høyden. Ifølge Volvo er de det første bilmerket som tilbyr dette. Høydejustering av forsetebeltene har vi hatt på mange bilmodeller i noen år.

- Det er kanskje en ganske liten detalj, men vi  har fokus på alt som kan gjøre det ekstra trygt å kjøre eller være passasjer i en Volvo, sier Lotta Jacobsen som er professor og teknisk spesialist, med hovedansvar for forsking på sikkerhet hos Volvo i Gøteborg.

Lotta Jacobsen er ansvarlig for forsking på sikkerhet hos Volvo i
Gøteborg
Lotta Jacobsen er ansvarlig for forsking på sikkerhet hos Volvo i Gøteborg

Broom møtte henne da hun forleden var en snartur i Norge, i forbindelse med førlanseringen av XC90.

Nå får Volvoen din sin egen "fastlege"

Ekstra kostnad

Hun legger til:

- Vi får ikke noe "kred" for dette, hverken i testene hos krasjtestinstituttet EuroNCAP- eller andre steder. Slik sett hadde vi ikke behøvd å innføre det. Det er jo heller ingen andre som gjør det. Isolert sett er dette en ekstra kostnad for oss. 

- Men vi var aldri i tvil. Vi gjør det allikevel. I ytterste konsekvens er dette noe som kan redusere skader og spare liv, sier Lotta Jacobsen.

Komfort og sikkerhet

Nye XC90 kommer med tre separate seter, i midterste rad.

Baksetet skal kunne brukes av alt fra barn, til høyreiste voksne. Da er det også et poeng å kunne justere høyden på sikkerhetsbeltene.

Det har et komfortaspekt - men det er også viktig for at beltene skal kunne gjøre en best mulig jobb ved et eventuelt sammenstøt.

Ingen skal dø

Volvo har gitt sin sikkerhetsavdeling i oppdrag å tenke på alt som kan gjøre bilene sikrere. De har nemlig satt seg et svært ambisiøst mål: At ingen skal dø i en Volvo fra 2020 av.

- Det er nettopp disse små detaljene som kommer til å bli ekstra viktige i framtiden. Og både jeg og mitt team vil at Volvo skal være den aller sikreste bilen, sier en tydelig engasjert Lotta Jacobsen. 

Les vår test av helt nye Volvo XC90 her: 

Omfattende tester har gitt resultater. Helt nye Volvo XC90 er den
sikreste Volvoen som noensinne har blitt laget. .
Omfattende tester har gitt resultater. Helt nye Volvo XC90 er den sikreste Volvoen som noensinne har blitt laget. .

Denne er like trygg og solid som et godstog fra NSB