Mitsubishi har akkurat vist sin nye pickup og har en plan om
hvordan den skal kapre nye kunder
Mitsubishi har akkurat vist sin nye pickup og har en plan om hvordan den skal kapre nye kunder

Bruker nytt knep for å ta konkurrentene

Sjekk hvordan Mitsubishi skal bli best i klassen 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om Norge ikke er noe veldig stort pickup-land, så selger biltypen forholdsvis jevnt og trutt.

Det er alltid noen som har bruk for pickup som arbeidsverktøy.

Biltypen er kjent for en forholdsvis enkel, men solid og konservativ konstruksjon. Disse bilene er laget for tunge tak og lange arbeidsdager, og er derfor gjerne litt grovt konstruert.

Verdens sikreste pickup

Nye L200 er ganske konservativ bakfra, men det er liksom
slik en pickup skal se ut.
Nye L200 er ganske konservativ bakfra, men det er liksom slik en pickup skal se ut.

Skal ta innersving på konkurrentene

Kun det du trenger finnes om bord og unødig fjas og staffasje er ofte ryddet bort.
En av de trauste bilene i dette segmentet har hengt med helt siden 1978. Vi snakker om Mitsubishi L200, eller Triton som den også kalles på en del markeder.

Den trofaste sliteren fra Mitsubishi har ofte kommet litt i skyggen av Toyota Hilux, Nissan Navara/King cab og de siste årene også av VW Amarok her hjemme.

Men nå kommer Mitsubishi med en ny utgave av sin L200. Her har Mitsubishi tenkt å ta innersvingen på de nevnte konkurrentene på ett punkt.

Nemlig innvendig plass og komfort, samt en opplevelse av å kjøre personbil, og ikke grov arbeidsredskap.

Dette er ikke noen vanlig pickup

Mer sporty og personbillignende interiør, med nye og bedre
materialer
Mer sporty og personbillignende interiør, med nye og bedre materialer

Lik den gamle - men helt ny

Bilen ser ganske lik ut som sin forgjenger, men er helt ny.

Den bygger på samme Super Select 4WD-II drivverk som Mitsubishi Pajero. Motoren er en 2,4-liter turbodiesel. Girkassen enten 6-trinns manuell eller 5-trinns automat, sistnevnte med ratthendler og "sport-modus" - ikke helt vanlig på en pickup...

Firehjulstrekk sikrer selvfølgelig god framkommelighet. Nye L200 får fire forskjelliuge kjøremodus, hvorav det ene er 2WD. De andre tre er 4WD-tilpasset forskjellige underlag.

Av sikkerhetsutstyr kan det nevnes Trailer Stability Assist (TSA) og Lane Departure Warning (LDW) og hele syv kollisjonsputer. I tillegg er kupeen sikrere enn noen gang.
Styringen skal ha blitt mer presis, svingradiusen best i klassen, og fjæringen optimalisert for komfort.

Alt for en mer raffinert og personbil-lignende kjøreopplevelse.

Dette er Norges dyreste pickup

Den nye L200 viderefører mye av designet fra forrige modell
Den nye L200 viderefører mye av designet fra forrige modell

Bedre materialer og mindre støy

Innvendig har det blitt gjort en stor jobb for å dempe støy og vibrasjoner, samtidig som det brukes nye "soft touch" materialer i dashbord, dørsider og paneler.

Det nye instrumentpanelet har layout og design som skal hinte mot det sporty og fremheve en høyere kvalitetsfølelse enn tidligere.

Mitsubishi Outlander hybrid: Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp