Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Koreanske SsangYong har vært gjennom tøffe år, etter at finanskrisen rammet den lille bilprodusenten hardt.
Uklarheter rundt eierforholdene til selskapet spilte også inn her. I perioder så det ut som det kunne ende i konkurs, men så kom det indiske gigantselskapet Mahindra inn og har lovet en betydelig satsing i årene som kommer.

De har allerede investert rundt en halv milliard kroner i utvikling av nye biler, og det skal ikke stoppe der. Mahindra startet 2015 med å erklære at de skal satse ytterligere 600 millioner kroner i år.

Disse pengene skal brukes til å legge grunnlaget for en skikkelig modelloffensiv fra SsangYong. De skal lansere en ny bilmodell hvert eneste år framover.

Store på offroadere

Først ut av disse er den kompakte SUV-en Tivoli. Denne blir svært viktig for merket. Det gjelder ikke minst volummessig, men også fordi den skal vise at selskapet kan hevde seg mot de mest moderne konkurrentene.
Tivoli debuterer med bensinmotor, men diesel skal ikke være langt unna. SsangYong planlegger også en lengre utgave, da er det nærliggende å tenke på muligheten for sju seter.

Mahindra er selv store på offroadere, og noe av målsetningen med å ta over SsangYong var å få til stordriftsfordeler mellom de to merkene.

Også innvendig er det nye takter fra SsangYong.
Også innvendig er det nye takter fra SsangYong.

Krigssone? Nei, dette er en bilfabrikk!

Selge på pris

SsangYong kan også gi dem en inngang til det europeiske markedet. Koreanerne har hatt brukbar suksess i flere land i vår del av verden, blant annet her i Norge hvor særlig SUV-en Rexton i perioder har solgt bra som varebil.

SsangYong har imidlertid lidd under at produktene deres har hatt lange livssykluser, og i all hovedsak har de måttet selge på lav pris. Det gjør igjen at kostnadsnivået blir svært viktig.

For SsangYong har det ikke vært positivt med lave produksjonstall og dårlig utnyttelse av fabrikken, i flere år.

Et lite kupp i bruktmarkedet: Les mer om Rexton her

Inn i nye klasser

I fjor produserte de 140.000 biler totalt, og er med det en av verdens minste volumprodusenter. Målet er å øke produksjonen til 250.000 enheter så fort som mulig, og her blir Tivoli svært viktig.

Så kommer altså en rekke nye modeller i årene framover. Det er ventet at SsangYong kommer til å rendyrke satsingen sin rundt SUV-er og firehjulstrekkere.

I fjor fylte de 60 år, les mer her:

Særpreget design bakfra, denne bilen kommer nok til å skille seg ut i trafikken.
Særpreget design bakfra, denne bilen kommer nok til å skille seg ut i trafikken.

Kyron: Ville du kjøpt denne bilen?