Derfor ble det brudd i Norwegian-meklingen

Den omfattende flystreiken fortsetter etter at det ble brudd i meklingen mellom partene – 16 timer på overtid.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Riksmekler Nils Dalseide ga beskjed om bruddet en liten stund før klokka 5.30. Da hadde partene sittet ved forhandlingsbordet i over 16 timer.

– Partene har meddelt at de står fast ved sine tilbud som er uforenelige med hverandre, og at det ikke er grunnlag for å få til en mellomløsning. Da har vi måttet konstatere at ytterligere mekling ikke er egnet til å føre fram til en minnelig løsning som alternativ til en konflikt, sier Nils Dalseide.

Få siste nytt om streiken i vårt livesenter!

– Ikke nær nok

Mens tonen mellom partene har vært meget uforsonlig i offentligheten, var stemningen og dialogen under meklingen lenge både god og konstruktiv, ifølge riksmekler Dalseide.

Men etter det NTB kjenner til var stemningen svært dårlig fram mot bruddet etter klokka 5 grytidlig lørdag morgen.

– Vi har for så vidt vært nærmere enn det vi opprinnelig var, men ikke nær nok en løsning, sier Dalseide til nyhetsbyrået.

– Norwegian gir ikke tilbake

Halvor Vatnar, leder for Norwegian Pilot Union (NPU), sier det under de frivillige forhandlingene fredag og lørdagsnatten ble ført mer reelle forhandlinger enn da partene gikk fra hverandre for en uke siden. Vatnar hevder imidlertid at selskapet rir prinsipper og at ledelsen ikke bryr seg om kostnadskutt bare de får lov til å knuse tariffsamarbeidet mellom pilotene.

Pilotene la ifølge Vatnar fram et forslag til en helhetlig løsning som de mener samlet ville spare selskapet for mange titalls millioner kroner.

– Vi har gitt i tidligere samtaler og vi har gitt mer i disse siste forhandlingene, blant annet gjennom større fleksibilitet og bortfall av kompensasjoner. Tidligere har vi lagt pensjon og forsikringer i potten. Problemet er at arbeidsgiver kun tar, uten å gi noe tilbake, sier Vatnar.

– Tilbød å droppe krav om ansettelse

Norwegian-flygerne tilbød også å droppe kravet om ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle, ifølge Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

– Vi har også beveget oss på det som har vært vårt primærmål, å få en tariffavtale med morselskapet. Der har vi sett på alternative løsninger som har en litt annen innretning. Innretninger som innebærer at vi får en nødvendig binding til morselskapet, men som ikke skal legge begrensinger på selskapets behov, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

– Lagt frem flere tilbud

Norwegian mener på sin side at de har lagt frem flere tilbud som skal gi de skandinaviske pilotene jobbtrygghet, stillingsgaranti, solide lønnsbetingelser og ikke minst fremtidige utviklingsmuligheter i konsernet. 

– En avtale med morselskapet har ikke vært aktuelt. Vi har prøvd å kompensere for det på ulike måter, ved blant annet å gi en konsernansinnitet, eller gi tilknytning på andre måter gjennom en garanti så man skal være trygg på karrièremuligheter og veksten i selskapet, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

– Når det gjelder det økonomiske, så er det veldig små beløp det er snakk om. At det gjelder beløp i 100-millionersklassen, det viser ikke våre regnestykker, men det kan vi komme tilbake til, fortsetter hun.

Tilbød stillingsgaranti

I en pressemelding skriver Norwegian at pilotene blant annet har sagt nei til stillingsgaranti i tre år for samtlige 687 piloter i Skandinavia.

– Vi har lagt mye på bordet, strukket oss veldig langt, blant annet gitt samtlige 700 piloter i Skandinavia en stillingsgaranti slik at de skal være helt trygge på jobbene sine. Vi har gitt mye også på de andre punktene, men det har likevel ikke vært mulig å komme i mål, sier Skånvik.

(NTB/TV 2)