Denne vil overraske deg

På en svært hyggelig måte.

Opel Insignia har fått sin midtlivsoppdatering, og en helt ny dieselmotor. Og sistnevnte byr på en skikkelig overraskelse.
Opel Insignia har fått sin midtlivsoppdatering, og en helt ny dieselmotor. Og sistnevnte byr på en skikkelig overraskelse.

Hva er dette?

Tilbake i 2009 ble Opel Insignia kåret til Årets Bil. Den gang fikk den mye skryt for designet og kjøreegenskaper. Den tok utvilsomt Opel et langt steg videre, og ble sett på som et litt mer spennende alternativ i C-segmentet, som ble herjet med at VW Passat og Ford Mondeo. 

Men salget tok aldri av her hjemme. 

Nå begynner den å leve litt på lånt tid. Hovedkonkurrentene er nemlig blitt nye og plutselig hevet listen i denne særdeles tøffe klassen betraktelig.

 I fjor ga Opel bilen en skikkelig midtlivsoppdatering, i håp om at de skulle kunne kjempe om kundene igjen. Blant annet med en nye motorer. Og det hjalp på salgstallene.

Spørsmålet vi satt med før vi hentet testbilen, med en splitter ny 140 hks dieselmotor, var om den hadde det som skulle til for å sette seg selv skikkelig på dagsorden igjen.

Les også: Glemt familiebil blir ny

Hvordan er den å kjøre?

Dette er en tung og stor bil. Og selv med justeringer på støtdempere og fjærer i forbindelse med faceliften - klarer den ikke å skjule det, hvis du forsøker å kjøre litt aktivt.

Spesielt underholdende er den altså ikke å kjøre, selv om du velger "Sport"-innstillingen.

Dette er i stedet en bil som handler om å gjøre jobben som en familiebil. Og det gjør den da også bra. Komforten er god, og støynivået er behagelig lavt.

Sportssetene er også gode, og gir både solid sidestøtte, og har forlengbar lårstøtte. 

Les også: Brukt Insignia: Dette er veldig mye bil for pengene

Finest utenpå eller inni?

Insignia satte på mange måter standarden for Opel-designet da den kom. Og den ser absolutt bra ut. Faceliften sørger for at den fortsatt ser moderne ut.

Innvendig er det gode, og dårlig, nyheter. Det gamle infotainementysystemet er byttet ut. Det er langt færre knapper å forholde seg til, og det er bra. Skjermen har vokst og menystrukturen er fin. 

I Lexus-stil er det en type tocupad som kan brukes til å betjene systemet. Men her synes vi faktisk det gamle hjulet og hurtigmeny-knappene rundt fungerte bedre. Det krever i alle fall mye trening å vite hvordan touchpaden fungerer optimalt. 

Rent visuelt er imidlertid interiøret svært så elegant. Og de nye digitale insturmentene fungerer godt. Etter litt tilvenning er det egentlig ikke nødvendig å bruke hovedskjermen i det hele tatt. Du kan styre alt via knappene på rattet og skjermen i instrumenthuset.

Vi synes det nye interiøret ser best ut.

Les også: Dette er en perfekt Norges-bil

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet er 540 liter. Legger du ned setene, øker det til 1.470 liter. Det er ikke lite. Men konkurrentene har virkelig tatt noen steg videre siden 2009, da denne bilen var ny. For eksempel kan nye Passat stasjonsvogn vise til hele 650 liter.

Og resultatet er at Opel må se seg grundig slått på dette området.

Baksetene er heller ikke så romslige som du kanskje forventer av en bil som bare mangler noen centimeter på å måle fem meter lang. 

Foran er det god plass i alle retninger, og lett å finne en god sittestilling.

Går den bra?

Den nye motoren gjør absolutt et godt inntrykk. Det som virkelig overrasker oss, er hvor utrolig effektiv den er. Det er nesten som vi må stoppe og dobbeltsjekke at tankmåleren fungerer. For den flytter seg jo ikke! 

En rask sjekk av tallene bekrefter hvor bra den er. Selv med såpass stor motor, 2-liter på 140 hk, og en tung bil på 1.658 kilo, nøyer den seg med 0,39 l/mil. Det er ganske enkelt fantastisk bra! Her kan for eksempel hverken Passat eller Mondeo med sammenlignbare motorer måle seg.

Men ytelsene er ikke noe å juble for. Den trenger hele 11,9 sekunder til 100 km/t - og det er minst et par sekunder for mye. Det merkes også når du kjører - du må jobbe mye mer giret for å hente fram kreftene.

Les også: Topp 10: De råeste fra Opel

Konklusjon:

Insignia var en god bil da den ble lansert, og med faceliften er den blitt bedre. Men både Passat, Mondeo og Mazda 6 har kommet med nye generasjoner – og det gjør kampen langt tøffere enn da Opels alternativ var helt ny.

Bilen vi har testet har en startpris på 365.000 kroner for toppmodellen med mest utstyr. Det er imidlertid ikke spesielt billig. Den legger seg rett og slett pent omtrent midt mellom Ford Mondeo og VW Passat med tilsvarende motorer.

Selv med den klart mest drivstoffgjerrige motoren av dem alle, blir det da tøffe vilkår. 

Les også: Sjelden Opel-klassiker dukket opp på uventet sted