SPLITTET: Norwegian-sjef Bjørn Kjos informerer pressen om pilotstreiken på en pressekonferanse i flyselskapets hovedkvarter på Fornebu onsdag.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
SPLITTET: Norwegian-sjef Bjørn Kjos informerer pressen om pilotstreiken på en pressekonferanse i flyselskapets hovedkvarter på Fornebu onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Derfor har Bjørn Kjos loven på sin side 

Parat raser mot Norwegians splittelse av pilotene, men ekspertene sier Kjos har alt på det rene. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeidstakerorganisasjonen Parat kjemper pilotenes kamp mot Norwegian i den pågående streiken. 

– Bryter spillereglene

Torsdag ettermiddag informerte Bjørn Kjos at de skandinaviske pilotene er delt opp i tre nye datterselskap, et svensk, et dansk og et norsk selskap. 

Det får Parat til å se rødt: 

– Som arbeidsgiver har han ikke myndighet til å bestemme over arbeidstakere som er i streik. Dette fremstår som et forsøkt på å omgå hele streikeretten, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud. 

Pilotene mener Kjos bryter loven ved å splitte pilotene i tre. 

– Kjos gjør dette uten å informere, drøfte eller på noen annen måte følge reglene i arbeidsmiljøloven. Bjørn Kjos forholder seg ikke til spillereglene som ikke passer han, sa Skjæggerud.

Juridisk trygg grunn 

Kjos mener Norwegian følger alle regler til punkt og prikke. 

– Vi bryter overhodet ikke spillereglene. De har akkurat de samme rettighetene som de hadde før. Vi har hatt juridisk kompetanse inn i dette. Jeg har ikke noen mulighet til å vurdere det juridiske selv, men vi har fått klar beskjed om at vi er på juridisk trygg grunn, sier Kjos. 

Han begrunner splittelsen med at de norske, danske og svenske pilotene står helt forskjellig. 

– Det er store deler av konflikten de ikke vil være med i, sier Kjos. 

Nye lønnsforhandlinger

Arbeidsrettsadvokat og universitetslektor, Thomas Benson bekrefter at Norwegian har alt på det rene. 

– De har full adgang til å gjøre dette. Dette er en såkalt virksomhetsoverdragelse, hvor pilotene skal tilbys jobb i det nye selskapet. Da gjelder de samme lønns- og arbeidsbetingelsene, men kun for en kort periode, sier Benson. 

Han sier Kjos etter kort tid trolig vil si at den nåværende tariffavtalen ikke skal forlenges, og dermed gå inn i nye samtaler om lønn og kostnadsnivå.  

– Kjos vil trolig starte nye lønnsforhandlinger med pilotene etter kort tid, sier Benson. 

Han sier forhandlingssituasjonen vil kunne bli enklere for Kjos, da motparten nå er splittet i tre, og dermed svekket som gruppe. Men budskapet er uten tvil ikke godt mottatt hos Parat. 

– Nå er det krig. Det har vært brukt meget og ekstremt sterke uttrykk i dag, som er helt ukjent i norsk arbeidsrett, sier Benson.  

Blir færre og alene 

Professor i økonomi ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen sier Kjos har full anledning til å dele pilotene i tre, men at det nødvendigvis ikke vil hjelpe i den pågående streiken. 

– Samarbeidsklima mellom pilotene og ledelsen etter splittelsen vil bli fryktelig vanskelig, sier Steen. 

Han sier Kjos kvitter seg med deler av «problemet» ved å dele pilotene opp i et svensk, et dansk og et norsk selskap. 

– De blir færre og alene. Det er kanskje smart av Norwegian fordi det finnes ulike oppfatninger blant pilotene, men jeg tror ikke Kjos får det lettere med å bli enig med de norske pilotene av den grunn, sier Steen. 

Han sier man trolig ikke ville sett et så voksende Norwegian-selskap uten den modellen selskapet har styrt etter i flere år. 

– De har hatt baser ute, holdt kostnadene nede og ekspandert voldsomt. Vi hadde ikke sett den veksten hvis Norwegian bare hadde hatt skandinaviske piloter, sier han. 

Storstreiken fortsetter også fredag, og igjen vil nærmere 35.000 passasjerer bli berørt.