Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I barndommen fantes det vanlige biler, fine biler, enda finere biler og i en divisjon helt for seg selv: Rolls-Royce. Ingen over. Ingen ved siden.

Det var nesten noe spøkelsesaktig over de eksklusive bilene. Det gikk rykter om plomberte pansere, motorer som ikke lot seg reparere med vanlige verktøy, panserpryd i ekte sølv, motoreffekt som fabrikken aldri oppga og om hemmelige mekanikere som ble fløyet inn, i beste James Bond-stil, og reparerte bilen om natten uten at kundene merket det.

Det er forresten ikke så rent lite spøkelses-faktor over bilen på disse bildene heller.

Slik ser den ut bakfra. Todørs Convertible coupe, med en koffertsom bagasjerom. Bilen skal være i god stand og så godt som komplett. Foto: Privat
Slik ser den ut bakfra. Todørs Convertible coupe, med en koffert som bagasjerom. Bilen skal være i god stand og så godt som komplett. Foto: Privat

Denne damen er verdens mest kjente radiator ornamentet

Har stått i Molde - lenge

Denne Rollsen fra 1934 har vært stuet bort på en låve, rett ved høyskolen i Molde.

Få, om noen, vet riktig hvor lenge den har stått der. Men et sted mellom 20 og 30 år –kanskje. Historien rundt bilen og dens skjebne er også litt "ulllen".

Ryktene sier at den har vært en del av en større samling en gang. At den for herrens mange år siden ble annonsert – uten prisantydning – i en avis i hovedstaden.

Rolls-Royce uten prisantydning pleier å bety høy pris. Fryktelig høy pris. Det var derfor nesten ingen som ringte på annonsen. Men bilen skiftet eier for en lav sum og havnet i Molde. Ferden dit gikk på en lastebil. 

Det var noe så banalt som en flottør i forgasseren som det var noe feil med, eller som manglet. Bilen ble dermed stående. Lenge.

Dette er privatsjåførenes favorittbil

Ble med på kjøpet

Den massive fronten er ikke til å ta feil av. Dette er Rolls-Royce! Foto: Privat
Den massive fronten er ikke til å ta feil av. Dette er Rolls-Royce! Foto: Privat

Dagens eier heter Terje og har kommet til bilen på den måten at den "fulgte med" på en eiendomoverdragelse fra en slektning som kom i stand nylig. 

- Jo da, jeg har jo visst om bilen. Som en av få, ettersom den har vært i slekta. Akkurat hvor lenge den har stått her husker jeg rett og slett ikke. Men barna mine som nå er i 30-årene husker bilen fra den gangen de var smågutter.

- Så 25 års ståtid er nok ikke så langt unna, forklarer den nybakte Rolls-eieren.

Han legger til at bilen i sin tid ble kjørt på låven for egen maskin - forgasser-trøbbel til tross. Og at det også den gang var en staselig bil. Det er den definitivt fortsatt, men det er ikke til å komme i fra at mange år på en låve setter sine spor. 

- Ja, jeg vil ikke en gang forsøke å starte den opp før motoren har fått en skikkelig gjennomgang. Det kan føre til skader. Alt av bremser og understell skal også få full gjennomgang.

13 verdifulle Rolls-Royce funnet gjemt i et uthus

På veien i løpet av sommeren?

- Målet er å få den kjørbar i løpet av noen måneder, så vil jeg nok forsøke å selge den.

- Karosseriet er av aluminium og er dermed rustfritt. Vognbunn/gulv er rett og slett av solide treplanker. Råte finnes ikke - det er impregnert med noen brun-svarte greier som sikkert i dag vi klassifiseres som alt annet enn miljøvennlig - men det har tydeligvis gjort jobben.

- Interiøret er også noe preget etter alle årene på låven, men alt i alt så er dette et ganske enkelt objekt, forklarer Terje.

Rolls Royce Bespoke: Flere og flere vil ha dette

Skal selges

Treverket i dashbordet med massevis av klarlakk har klertseg forbausende bra. Fullt så bra her det ikke gått med setene ombord. Foto: Privat
Treverket i dashbordet med massevis av klarlakk har klert seg forbausende bra. Fullt så bra her det ikke gått med setene ombord. Foto: Privat

Om noen av Broom-leserne nå skulle kjenne på et akutt "ha behov" og seriøst ønsker å overta bilen slik den er nå, så kan vi videreformidle kontakt.

- Jeg mener det er en 1934-modell og at modellen heter Sedanca - eller noe sånt.
- Bilen er skikkelig stilig. Convertible, med lav frontrute og lav taklinje. Med den klassiske og massive Rolls-fronten, ser den skikkelig elegant og aristokratisk ut.

- Bagasjerommet er forresten en stor, sort kisteliknende koffert, som så klart følger med. Bilen er egentlig veldig komplett.

Verdens mest eksklusive bilbutikk

Tøff, elegant og ulik alt annet

Man ser med en gang at dette er noe helt unikt og ulikt alt annet, skryter Terje, med varme og følelse i stemmen.

- Jeg har ikke fått forsket noe særlig på historien ennå. Men jeg har et norsk registreringsnummer - så det skal absolutt la seg gjøre å nøste litt oppi hva denne bilen har opplevd opp gjennom årene.

Vi i Broom ønsker selvfølgelig all hell og lykke til med prosjektet og salget. Vi skal også være de aller første til innrømme at det hadde vært hyggelig å se den unike bilen på veien igjen. For det er der den hører hjemme, og ikke på en låve.

Rolls-Royce Ghost: Er dette verdens beste bil? 

 

 

Dette er en 1934 modell Rolls Royce Phantom II Convertible ,som er ganske lik den som ble funnet i Molde.
Dette er en 1934 modell Rolls Royce Phantom II Convertible , som er ganske lik den som ble funnet i Molde.