Denne bilen er på mange måter litt råere enn Tesla på både design, ytelser, rekkevidde og dessuten er den mer miljøvennnlig.
Denne bilen er på mange måter litt råere enn Tesla på både design, ytelser, rekkevidde og dessuten er den mer miljøvennnlig.

Her er bilen som parkerer Tesla

Denne går på saltvann!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesa har på mange måter satt standarden for hva en miljøbil er kapabel til. Null utstlipp trenger ikke lenger å bety merkelig design, puslete krefter og dårlig plass. 

Men den amerikanske elbilprodusenten er ikke den eneste som tenker nytt - og visjonært. Det gjør også mannen bak bilen Quant F – Nunzio La Vecchia.

Her er det snakk om et særdeles spennende design og ytelser som er mer eller mindre hysteriske. Likevel er kanskje det mest interessante av alt, at dette er en elbil som IKKE trenger noe tradisjonelt batteri ...

Hekken er rimelig særegen den også. Og med de kreftene som bor i denne bilen, så er ikke diffusor og spoiler bare til pynt.
Hekken er rimelig særegen den også. Og med de kreftene som bor i denne bilen, så er ikke diffusor og spoiler bare til pynt.

Saltvann

Det høre jo litt merkelig ut, men dette er virkelig gode nyheter for alle som mener at elbiler egentlig ikke er så miljøvennlige likevel. Bakgrunnen for at en del er skeptiske, er prosessen som må til for å lage- og transportere batteriene rundt om i verden. I tillegg trenger de strøm for å lades, og den strømmen må jo hentes et eller annet sted. Og ikke alle måter å produsere strøm på er like miljøvennlige ...

Vippedørene gir tilgang til både for- og bakseter.
Vippedørene gir tilgang til både for- og bakseter.
Interiøret følger opp spenstig design – og i tråd med utviklingen ellers er det store skjermer som gjelder på dashbordet.
Interiøret følger opp spenstig design – og i tråd med utviklingen ellers er det store skjermer som gjelder på dashbordet.

Quant har altså eliminert det største problemet med elbiler – og i stedet erstattet det med noe så dagligdags som saltvann! Quant F nemlig bruker saltvann til å drive de fire elmotorene den har plassert i hvert sitt hjørne.

Les også: 700 hk og 4x4: - Dette er vilt mye bil for pengene

Knuser Tesla

Med de to tankene som hver rommer 250 liter fulle, får elbilen med saltvannsdrivstoff en rekkevidde på hele 800 kilometer. Det er omtrent 300 kilometer lenger enn Tesla Model S med største batteripakke og bakhjulstrekk. 

Men ikke nok med det. Den regelrett parkerer den nye 700 hks Teslaen fra 0-100 km/t. Quant F, med drøyt 1.000 hk, fikser nemlig øvelsen på 2,8 sekunder, mot Teslaens noe somlete 3,4 sekunder.

Dessuten dundrer saltsvannsekspressen avsted til en toppfart på et sted langt nord for 300 km/t.

Les også: Dette er en suveren miljøbil

- Store planer

Det er NanoFlowcell AG som står bak prosjektet. Det Lichtenstein-baserte selskapet planlegger nå å teste bilen på veiene rundt om i Europa - mens de forbereder serieproduksjonen.

De mener at deres saltvannsløsning kan by på fem ganger så mye kapasitet som litiumbatterier med samme vekt.

- Vi har store planer, og det er ikke bare innenfor bilindustrien. Potensialet i NanoFlowcell-teknologien er langt mer omfattende - innen for eksempel togtransport og fly- og skipsindustrien, påpeker styreleder Jens-Peter Ellermann.

Kompakt alternativ

I tillegg til den digre Quant F, som ifølge ryktene vil koste en formue, jobbes det også med et billigere og mer kompakt alternativ, på under fire meter. Men med det samme system med tanke på drivlinje. 

Her er det snakk om beskjedne krefter, sammenlignet med storebroren, men til gjengjeld en rekkevidde på rundt 1.000 km. De to tankene i denne tar 175 liter saltvann hver.

Heller ikke denne er det lett å si når vi kan forvente å se hos en eventuelt forhandler.

Men at det er spennende ting på gang, det ble vi i alle fall grundig klar over etter vårt besøk på Quant-standen i Genéve.

Det er kanskje ikke så praktisk, men det ser i alle fall imponerende ut med vippedører.
Det er kanskje ikke så praktisk, men det ser i alle fall imponerende ut med vippedører.

Les vår test av Tesla med 700 hk og firehjulsdrift her