SAVN: Danica Weeks mistet ektemannen, og de to sønnene Lincon (4) og Jack (2) mistet faren sin, da det malaysiske flyet forsvant 8. mars i fjor. Foto: Ap
SAVN: Danica Weeks mistet ektemannen, og de to sønnene Lincon (4) og Jack (2) mistet faren sin, da det malaysiske flyet forsvant 8. mars i fjor. Foto: Ap

Tobarnsmoren Danica mistet mannen på flight MH370:

– Jeg klarer ikke gå videre i livet

– Folk tror jeg klarer meg. Men det gjør jeg ikke, sier Danica Weeks (38). Hun sliter med å akseptere at ektemannen som var ombord i det savnede malaysiske flyet aldri skal komme tilbake. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

8. mars 2014 gikk Danicas ektemannen Paul Weeks om bord i flyet fra Kuala Lumpur til Beijing. Weeks jobbet som ingeniør, og skulle på jobbreise til Mongolia.

Paul Weeks er en av de 239 passasjerer og mannskap som er savnet etter at flyet fra Malaysian Airlines forsvant på radaren. Forsvinningen har blitt et av de største mysteriene i luftfartens historie.

Følelsesmessig vakuum

I australske Perth sitter Danica og sønnene Lincoln (4) og Jack (2) igjen. At verken flyet, eller de savnede, ikke er funnet gjør at de pårørende befinner seg i et følelsesmessig vakuum.

– Hver morgen er vanskelig. Jeg ligger mye i sengen. Jeg kunne gjerne ligget i sengen 24 timer i døgnet, forteller Danica i et intervju med WHO Magazine. 

Hun forteller videre at også fireåringen sliter med savnet. 

– Han roper på pappa, og når han blir sint roper han til meg og ber meg få pappa tilbake. Det er hjerteskjærende, sier Danica.

Ingenting unormalt før forsvinningen

Drøyt to uker etter at flyet forsvant fra radaren opplyste malaysiske myndigheter at alle beviser tydet på at flyet hadde styrtet sør i Det indiske hav, og at ingen om bord hadde overlevd. 

Det var ingenting unormalt som ble rapportert fra flyet før det forsvant. De siste ordene i dialogen mellom flygeleder og cockpit var «Good night, Malaysian three seven zero».

Siden forsvinningen har det vært et stort internasjonalt søkeapparat i sving. Australia har ledet arbeidet. 

– Jeg kan ikke love at søket vil pågå med samme innsats for alltid, men vi vil fortsette å gjøre vårt beste for å løse mysteriet og for å gi noen svar på hva som har skjedd, sier Abbott ifølge BBC. 

Undervannssender uten batteri

Søndag ble det klart at batteriet i undervannssenderen i flyet gikk tomt et år før flyet forsvant, melder nyhetsbyrået AP. 

Dette fremkommer i den første omfattende rapporten om ulykken. I rapporten vises det til at det ikke var noen andre uregelmessigheter med den fatale flyturen.

At batteriet var flatt har trolig hatt en ganske stor påvirkning på søket, siden flyet trolig styrtet i Det indiske hav. Dermed har det vært umulig å få signaler fra undervannssenderen, som om søket har foregått i nærheten av flyet.