8. mars 2014 gikk Danicas ektemannen Paul Weeks om bord i flyet fra Kuala Lumpur til Beijing. Weeks jobbet som ingeniør, og skulle på jobbreise til Mongolia.

Paul Weeks er en av de 239 passasjerer og mannskap som er savnet etter at flyet fra Malaysian Airlines forsvant på radaren. Forsvinningen har blitt et av de største mysteriene i luftfartens historie.

Følelsesmessig vakuum

I australske Perth sitter Danica og sønnene Lincoln (4) og Jack (2) igjen. At verken flyet, eller de savnede, ikke er funnet gjør at de pårørende befinner seg i et følelsesmessig vakuum.

– Hver morgen er vanskelig. Jeg ligger mye i sengen. Jeg kunne gjerne ligget i sengen 24 timer i døgnet, forteller Danica i et intervju med WHO Magazine. 

Hun forteller videre at også fireåringen sliter med savnet. 

– Han roper på pappa, og når han blir sint roper han til meg og ber meg få pappa tilbake. Det er hjerteskjærende, sier Danica.

Ingenting unormalt før forsvinningen

Drøyt to uker etter at flyet forsvant fra radaren opplyste malaysiske myndigheter at alle beviser tydet på at flyet hadde styrtet sør i Det indiske hav, og at ingen om bord hadde overlevd. 

Det var ingenting unormalt som ble rapportert fra flyet før det forsvant. De siste ordene i dialogen mellom flygeleder og cockpit var «Good night, Malaysian three seven zero».

Siden forsvinningen har det vært et stort internasjonalt søkeapparat i sving. Australia har ledet arbeidet. 

– Jeg kan ikke love at søket vil pågå med samme innsats for alltid, men vi vil fortsette å gjøre vårt beste for å løse mysteriet og for å gi noen svar på hva som har skjedd, sier Abbott ifølge BBC. 

Undervannssender uten batteri

Søndag ble det klart at batteriet i undervannssenderen i flyet gikk tomt et år før flyet forsvant, melder nyhetsbyrået AP. 

Dette fremkommer i den første omfattende rapporten om ulykken. I rapporten vises det til at det ikke var noen andre uregelmessigheter med den fatale flyturen.

At batteriet var flatt har trolig hatt en ganske stor påvirkning på søket, siden flyet trolig styrtet i Det indiske hav. Dermed har det vært umulig å få signaler fra undervannssenderen, som om søket har foregått i nærheten av flyet. 

Malaysia Airlines flight MH370:

  • Lørdag 8. mars 2014, klokken 00.41 lokal tid, tok flyet, en Boeing 777-200ER, av fra Kuala Lumpur. Flyet skulle til Beijing i Kina.
  • Om bord var 227 passasjerer, og et mannskap på 12. Passasjerene var fra 13 ulike land, 152 var kinesiske. 
  • Rundt klokken 01.22 mistet flykontrollen radarkontakt med flyet.
  • Klokken 02.40 ble flyet meldt savnet for første gang.
  • Flyet sendte aldri ut nødsignal. Det var ingen indikasjoner på dårlig vær, eller tekniske problemer.
  • Flyets kaptein var Zaharie Ahmad Shah (53) fra Malaysia. Ansatt i flyselskapet siden 1981. Annenpilot var Fariq Bin Ab Hamid (27) fra Malaysia. Ansatt siden 2007.
  • Kommunikasjonsutstyret i flyet ble trolig bevisst slått av rundt klokken 01.19. 
  • Etter en omfattende leteaksjon konkluderte malaysiske myndigheter 24. mars med at flyet hadde styrtet sør i Det indiske hav.
  • I begynnelsen av april blir det plukket opp signaler i Det indiske hav som kan stamme fra flyets svarte bokser. Dette ble undersøkt av marine-enheter fra Australia, Malaysia, Kina, Storbritannia og USA uten resultat.
  • 29. januar 2015 konkluderer Malaysiske myndigheter at flyet styrtet som følge av en ulykke, og at alle om bord er erklært døde. Flyvraket er aldri funnet.