Den nye Subaruen har mange av elementene som norske kjøpere
setter pris på
Den nye Subaruen har mange av elementene som norske kjøpere setter pris på

Den kommer i tide for snøfall og glatte veier 

Levorg overtar plassen til en annen Subaru-legende. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Subaru er en bitteliten bilfabrikk i global sammenheng. Det gjør at de ikke har muligheter til å henge på modelljaget som flere av de store - og særlig tyske - bilmerker gjennomførerer.

Allikevel er det travle dager hos den japanske bilprodusenten for tiden.

De har nettopp sluppet en helt ny utgave av sin kanskje aller viktigste modell. Nemlig nye Outback. De har også lansert Forester med "Norges-kombinasjonen" diesel, automat og firehjulstrekk. Og om det ikke var nok, så viser de nå en helt ny modell på bilutstillingen i Genève.

Les vår test av nye Subaru Outback her

Fronten
er typisk Subaru. Det samme er drivlinjen som består av boxermotor og
firehjulstrekk.
Fronten er typisk Subaru. Det samme er drivlinjen som består av boxermotor og firehjulstrekk.

Erstatter en legende

Levorg er navnet på nykommeren. Som i kjent Subaru-tradisjon leveres med boksermotor og firehjulstrekk.

Bilen er erstatter til en annen legendarisk Subaru-modell, som ikke selges i Europa mer. Nemlig Legacy.

Det betyr at den blir noe mindre enn dagens Subaru Outback. Levorg bygger i stor grad på samme plattform med Subaru Impreza WRX - og det er derfor grunn til å ha forventninger om gode og morsomme kjøreegenskaper.

Forester: Får en kombinasjon mange har ventet på

Slik ser den nye Levorg ut innvendig.
Slik ser den nye Levorg ut innvendig.

Suksess i Japan

Bilen selges allerede i Japan og har vært en stor suksess. Mer enn 30.000 eksemplarer av nykommeren er allerede på veiene.

Bilen leveres i Japan med en 2-liters motor på nesten 300 hestekrefter.
Hit vil den trolig komme med en variant på 1,6-liter, boxerturbo som i Japan yter 165 hk og 250 Nm. Det er definitivt en motor som passer det norske avgiftssystemet bedre enn råskinnet med 300 hk.

Størrelses- og plassmessig vil den posisjonere seg mellom biler som Ford Focus og Mondeo og Toyota Auris/Avensis.

Bruktbil: Subaru Impreza WRX: Mye moro på fire hjul

Med et sporty understell skal nye Levorg bli morsom å
kjøre.
Med et sporty understell skal nye Levorg bli morsom å kjøre.

Kommer til høsten

- Til Norge kommer den rett over sommeren, i passelig tid til snøfall og glatte veier - igjen, sier en tydelig fornøyd Stian Thrane, som er informasjonsdirektør i Subaru Norge.

- Detaljerte spesifikasjoner for Europa har vi ikke ennå, men vi har som mål å tilby en bil som byr på kjøreglede, sikkerhet, plass og framkommelighet. Alt i en folkelig og pen innpakning.

- Prisene er det litt for tidlig å si noe om ennå, men vi lover at de også skal være konkurransedyktige, avslutter Thrane.

Denne Subaruen skapte en helt ny trend