Her debuterer et nytt bilmerke
Nå skal DS stå på egne premium-bein.

60 år har gått siden en av bilhistoriens mest særegne modeller debuterte. Vi snakker om Citroën DS, eller ”Padda” som den gjerne kalles her hjemme.
DS-navnet gjorde for noen år siden comeback, som et eget undermerke fra Citroën. Og når DS nå er 60 år, markerer Citroën det blant annet med å la DS få stå på egne bein – som et eget frittstående merke.
Tre modeller
På bilutstillingen i Geneve akkurat nå, står DS-modellene for første gang helt uten Citroën-merker.
Nå skal DS bli PSA-konsernets (Peugeot og Citroën) eget premiummerke. Ambisjonene er store, og flere nye modeller skal komme ut på markedet de kommende årene.
I dag har DS tre modeller, DS 3, DS 4 og DS 5. De får altså snart følge av flere.
Også i Norge kommer vi til å få merke denne satsingen.
Les testen: Dette er en liten perle
Færre forhandlere
- Av våre 45 forhandlere, selger 33 også DS nå i starten. Men dette tallet kommer til å bli langt lavere etter hvert. Vi regner med å ha seks til åtte DS-forhandlere når dette har satt seg skikkelig, forteller Citroëns norske informasjonssjef Ranveig Sønju, som er på plass i Geneve.
- Det er naturlig å tenke seg at DS-forhandlerne vil være basert i eller rundt de største norske byene. De kommer til å skille seg fra de andre Citroën-forhandlerne på flere måter, forteller Sønju.
Stilig, eller? Dette er faktisk en bil!
SUV på gang
Målsetningen er altså å ta opp kampen mot premiummerkene. Et av virkemidlene til DS skal være å satse på design og eksklusivitet, der de franske røttene skal dyrkes for alt de er verdt.
Dagens modeller er basert på eksisterende Citroën-utgaver. I framtiden skal DS-bilene stå mer på egne bein.
I Genéve viser DS konseptbilen Divine, som skal gi en pekepinn på hva vi kan vente oss fra merket de kommende årene. DS har også SUV på gang, den blir viktig i den videre satsingen. En av målsetningene er å bli store på det viktige, kinesiske markedet. Men også å lykkes i Europa blir sentralt for DS.
Tapt markedsandeler
PSA-konsernet er i dag under hardt press fra blant annet de tyske premiummerkene, som de siste årene har tatt betydelige markedsandeler på bekostning av de mer folkelige bilmerkene i vår del av verden.
Med DS er målet å ta opp kampen mot dem og samtidig kunne ta ut høyere marginer enn man klarer med modellene fra Peugeot og Citroën.